PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Agnieszka Laskus: kluczem do poprawy fatalnego stanu uzębienia Polaków jest edukacja

ŁS
06-02-2014, 07:45
Agnieszka Laskus: kluczem do poprawy fatalnego stanu uzębienia Polaków jest edukacja Agnieszka Laskus: kluczem do poprawy fatalnego stanu uzębienia Polaków jest edukacja (Fot. PTWP)
Uświadomienie pacjentom, że lepiej zapobiegać niż leczyć, propagowanie wiedzy na temat nowoczesnych metod leczenia, walka z dentofobią oraz powszechne informowanie o tym, jaki jest wpływ chorób jamy ustnej na zdrowie ogólne - jeżeli uda nam się połączyć te cztery kwestie, pacjentom zabraknie powodów do omijania gabinetów dentystycznych szerokim łukiem - przekonuje dr n. med. Agnieszka Laskus, wiceprezes Fundacji Dr Laskus i współwłaścicielka kliniki stomatologicznej Trio-Dent w Warszawie.

Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: W 2013 roku Fundacja Dr Laskus przeprowadziła ogólnopolskie badanie opinii publicznej dotyczące świadomości higieny jamy ustnej. Według Instytutu Monitorowania Mediów, informacje wygenerowane w efekcie przez Fundację, trafiły do ponad 7,5 mln odbiorców w całym kraju. To imponująca liczba, ale czy spodziewała się Pani, że będzie posłańcem złej wiadomości? Bo chyba jednak tak trzeba interpretować te wyniki.

Dr n. med. Agnieszka Laskus*: Niestety, spodziewałam się tego. Pracuję z pacjentami ponad 20 lat i wiem, że nie mają oni świadomości swoich potrzeb leczniczych, nie wiedzą gdzie i w jakim celu się zgłaszać, czego oczekiwać. To jednak, że wyniki są złe, ma pewne istotne znaczenie. Wszelkie statystyki medyczne potwierdzają, że to właśnie złe wiadomości mobilizują do leczenia. Dopiero niepokojące wyniki np. morfologii czy RTG, skłaniają do tego, że ludzie zaczynają interesować się swoim zdrowiem. Jak jest dobrze, człowiek o tym nie myśli.

infoDENT24.pl: Ankieta miała więc na celu sprawdzenie świadomości, ale także otworzenie oczu na problemy związane z chorobami jamy ustnej.

Dr n. med. Agnieszka Laskus: Tak, i dlatego cieszymy się, że wyniki ankiety dotarły do tak dużego grona odbiorców. Wiedza to narzędzie, a dawanie takich narzędzi jest właśnie jednym z zadań Fundacji Dr Laskus.

infoDENT24.pl: Wiemy, że badanie postawiło Polaków w fatalnym świetle. A jak wyniki raportu powinni interpretować lekarze dentyści?

Fundacja Dr LaskusDr n. med. Agnieszka Laskus: Raport powinien zachęcić specjalistów do przyjrzenia się sobie i swoim codziennym działaniom. Lekarze często skupiają się na poszerzaniu swojej wiedzy, rozbudowywaniu gabinetów, inwestowaniu w nowe technologie. To oczywiście dobrze, jednak moim zdaniem, zdecydowanie za mało uwagi poświęcają swoim pacjentom na przystępne przekazywanie wiedzy z zakresu profilaktyki i leczenia.
A taka wiedza jest im potrzeba. Codziennie obserwuję w swoim gabinecie, jak pacjenci po zabiegu zadają mnóstwo dodatkowych pytań o: leczenie, profilaktykę, właściwie o wszystko co związane jest z ich zębami. Trzeba znać odpowiedzi na ich pytania, a to często nie jest łatwe, biorąc pod uwagę specjalizację lekarzy.
Badanie Fundacji Dr Laskus zwraca uwagę na to, że kluczową sprawą w kwestii poprawy fatalnej sytuacji pacjentów jest edukacja. Lekarze nie powinni bać się tego, że jeżeli nauczą pacjentów dbania o zęby czy przyzębie, stracą pracę. Jest wręcz odwrotnie - zadowoleni z leczenia pacjenci wracają i dodatkowo, bardzo często polecają lekarza bliskim.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.