PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

W zdrowym ciele zdrowa jama ustna

smn
09-04-2018, 09:52
W zdrowym ciele zdrowa jama ustna Dentysta może promować zdrowy trybu życia i uświadamiać pacjentów jaki wpływ mają zachowania na zdrowie (fot. pixabay)
Statystycznie żyjemy dłużej niż kiedykolwiek przedtem, jednak zbyt często w dojrzałym wieku jakość życia obniżają choroby przewlekłe. Tę przykrą regułę widać u stałych wieloletnich pacjentów. Często zanim pojawi się jakiś poważniejszy problem ze zdrowiem, przez długi czas  cierpią z powodu stresu i bólu przewlekłego.

Nie zostaliśmy "zaprojektowani", by brać leki, ani by uzupełniać pokarm suplementami witamin i innych składników odżywczych, bez których nasze ciała nie funkcjonują dobrze. Za to "projekt" przewidywał, że zęby stałe będą służyć do śmierci, że będziemy się stale poruszać, skakać i biegać, a także przewidywał przyjemność czerpaną z kontaktu z przyrodą. 

Amerykański periodontolog Alvin Danenberg, wykorzystuje każdą okazję do rozmów ze swoimi pacjentami o zdrowym trybie życia. Stara się im uświadamiać, że jama ustna jest częścią organizmu, a nie odizolowaną wyspą żyjącą własnym życiem. Co więcej jest zaangażowana  we wszystko co dzieje się w każdej komórce organizmu.

Są cztery filary zdrowia zębów i dziąseł, te same o których myślimy pod kątem zdrowia ogólnego: bogata w składniki odżywcze dieta, regenerujący sen, wydajne ćwiczenia fizyczne i redukcja stresu. Choroby przewlekłe pojawiają się, gdy jeden z tych elementów nie działa sprawnie, pisze w swoim felietonie na portalu DrBicuspid.com dr Danenberg. 

Dieta
Ma dostarczać energii, by każda komórka organizmu wypełniała dobrze swoją funkcję. Prawidłowa dieta składa się z produktów zwierzęcych pochodzących od swobodnie pasących się zwierząt, wszystkich warzyw, intensywnie zabarwionych owoców, orzechów i nasion.  Te pokarmy wspierają także naszą florę bakteryjną, kluczową dla ogólnego zdrowia.

Sen
W czasie snu zachodzą niezwykle ważne procesy regeneracyjne. Organizm potrzebuje siedem-osiem godzin snu każdej nocy, najlepiej w cichym, chłodnym i ciemnym miejscu. Generalnie pacjenci nie zdają sobie sprawy, że zarywanie nocy w ciągu tygodnia i odsypianie zaległości podczas weekendu to nie jest "prozdrowotna strategia". Wprost przeciwnie.

Aktywność fizyczna
Wydajne ćwiczenia fizyczne to najefektywniejszy sposób na zachowanie zdrowia, zgodnie z powiedzeniem, że nie ma lepszego leku od ruchu. Warto też porozmawiać o ruchu nie będącym uprawianiem sportu. Czyli o... staniu (im dłużej w ciągu dnia tym lepiej) i siedzeniu (im krócej tym lepiej) oraz chodzeniu. 

Walka ze stresem
Ograniczanie stresu fizjologicznego polega na usuwaniu toksyn pochodzących z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł, ale także na ograniczaniu stresu psychologicznego. Czynniki stresogenne (niezależnie od źródła ich pochodzenia) szkodzą komórkom, a w końcowym efekcie także wszystkim narządom. Ich nadmiar w końcu daje o sobie znać w postaci klinicznych objawów, innych u każdego pacjenta. 

- Przypominam moim pacjentom, że nasze organizmy to precyzyjna maszyneria, a te cztery aspekty naszego życia, jak cztery filary pomagają osiągnąć długowieczność i dobrą jakość życia, podkreśla dr Danenberg.

Więcej: drbicuspid.com

 


 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
paradontoza   dentysta   zdrowie  

POLECAMY W SERWISACH