• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Raport o najczęstszych błędach przytrafiających się dentystom

en
28-05-2018, 10:23
Raport o najczęstszych błędach przytrafiających się dentystom Co dentyście nigdy przytrafić się nie powinno, a jednak mu się przytrafia (fot. pixabay)
Międzynarodowy zespół ekspertów przygotował listę błędów i uchybień w praktyce stomatologicznej. Lista jest długa, bo wbrew pozorom do grzechów dentysty nie należy wyłącznie  ekstrakcja zęba, który nie powinien być usunięty.

Błędy lekarskie, o których opowiadają sobie pacjenci w poczekalniach, to oczywiście usunięcie narządu, który nie powinien być usunięty, czy pozostawienie przez chirurga narzędzi w ciele operowanego.  Błędy popełniane w gabinecie dentystycznym mają oczywiście nieco inny charakter.  Analitycy zgodzili się, że na liście najczęstszych wpadek dentystów są aż 23 pozycje.

 - Nasza lista "wypadków przy pracy dentysty", to wynik projektu międzynarodowego zespołu ekspertów, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa pacjenta. Mamy nadzieję, że ta lista poprawi opiekę nad pacjentami, wprowadzi do zespołu personelu gabinetu stomatologicznego otwartość, pozwalającą na zgłaszanie negatywnych zdarzeń  - podsumował publikację jeden z jej autorów dr Raman Bedi - emerytowany profesor  King's College London. Projektem badawczym kierował dr Aziz Sheikh z University of Edinburgh Usher Institute of Population Health Sciences and Informatics.

Jedna z pierwszych prac, która w sposób systemowy badała najczęstsze błędy w stomatologii, ukazała się w 2012 r. w British Dental Journal. Jak napisali autorzy we wstępie - stomatologia staje się coraz bardziej inwazyjna, a więc i ryzyko narażenia bezpieczeństwa pacjenta - rośnie. Na podstawie danych z National Patient Safety Agency (NPSA) przeanalizowano jakie "wypadki przy pracy" zdarzają się dentystom. Okazało się, że wskutek błędu stomatologa pacjenci najczęściej: doznają urazu, trafiają na ostry dyżur, połykają obce obiekty i mają usuwane niewłaściwe zęby. Jeśli chodzi o tę ostatnią pozycję, to w skali Wielkiej Brytanii błędnych ekstrakcji przytrafia się około 120 rocznie i jest to jedyny jasno opisany typ błędu lekarskiego popełniany w trakcie świadczeń stomatologicznych. 

Tym razem naukowcy postanowili zebrać opinie na temat błędów dentystów od ekspertów z całego świata, by uzyskać jak najbardziej wszechstronny obraz problemu.  Przeanalizowano m.in. doniesienia w literaturze z zakresu podstawowego lecznictwa stomatologicznego, które pojawiły się w okresie od stycznia 1994 r. do stycznia 2015 r. 

W sumie w projekcie wzięło udział 41 ekspertów z różnych krajów i z różnym doświadczeniem praktycznym i akademickim. Zespół składał się ze  specjalistów w dziedzinie: stomatologii ogólnej, dziecięcej, endodoncji, chirurgii szczękowej  i zdrowia publicznego.

Badacze wysyłali mailem kwestionariusze z listą 24 potencjalnych błędów stomatologicznych. Eksperci mieli przydzielać im punkty w skali od 1 do 5 w zależności od zagrożenia, stopnia w jakim można go uniknąć oraz czy rzeczywiście powinien być klasyfikowany jako błąd lekarski. Eksperci proszeni byli także o komentarz wyjaśniający, dlaczego przyznali daną liczbę punktów oraz sugestie na temat zmian, jakie do listy błędów sami by wprowadzili. W sumie całe badanie ukończyło 32 ekspertów.

Uczestnicy badania nie byli zgodni co do pierwotnej listy błędów (24 pozycje), w wyniku dyskusji poszerzono ją do 43 wskazań, a po drugim z kolei kwestionariuszu osiągnięto konsensus - lista błędów finalnie składała się z 23 pozycji.

Błędy przytrafiające się podczas rutynowego badania stomatologicznego:
- brak adnotacji w dokumentacji medycznej pacjenta na temat leków przeciwalergicznych,
- brak zalecenia konsultacji onkologicznej, gdy pacjent ma zmiany na błonie śluzowej jamy ustnej niegojące się po dwóch tygodniach leczenia,
- brak skryningu pod kątem raka jamy ustnej podczas podstawowego badania stomatologicznego.

Błędy na etapie przedzabiegowym:
- zabieg wykonany u innego pacjenta (pomyłka co do tożsamości),
- niesprawdzenie tożsamości pacjenta przed przeprowadzeniem procedury,
- użycie niewysterylizowanych narzędzi.

Błędy podczas zabiegu:
- ekstrakcja niewłaściwego zęba,
- użycie niewysterylizowanych narzędzi,
- użycie niewysterylizowanej aparatury,
- uraz oka pacjenta w wyniku braku odpowiedniego zabezpieczenia,
- podanie środka znieczulającego miejscowo z nieoznakowanego opakowania,
- złamanie szczęki podczas zabiegu wszczepiania implantu zawinione złym planem leczenia,
- złamanie szczęki podczas zabiegu wszczepiania implantu zawinione niewłaściwą techniką operacyjną, 
- wstrzyknięcie podchlorynu sodu do struktur otaczających podczas leczenia kanałowego,
- zastosowanie materiału stomatologicznego u pacjenta, który ma w historii reakcję alergiczną na ten materiał, 
- ponowne użycie jednorazowego sprzętu lub artykułu,
- wprowadzenie do dróg oddechowych obcych przedmiotów,
- ponowne użycie uszkodzonych narzędzi endodontycznych,
- podanie niewłaściwego środka znieczulającego. 

Błędy przytrafiające się po zabiegu:
- przepisanie leku, na który pacjent jest uczulony, co było odnotowane w jego dokumentacji medycznej,
- przepisanie teratogennego leku pacjentce w ciąży,
- przepisanie niewłaściwego leku dziecku,
- pozostawienie ciał obcych po zabiegu chirurgicznym (nie będącym leczeniem kanałowym).

Autorzy pracy rekomendują opracowanie strategicznej agendy poświęconej bezpieczeństwu pacjenta podczas podstawowego leczenia stomatologicznego, która będzie opierała się na stworzonej przez nich  liście najczęściej występujących błędów w stomatologii.

Więcej: British Dental Journal

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
błąd dentysty   badania naukowe  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.