PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Rafał Dunal (Comarch): wiemy jak "skomputeryzować" dentystę

Mirosław Stańczyk
05-03-2014, 08:08
Rafał Dunal (Comarch): wiemy jak Rafała Dunala, dyrektora Biznes Unit e-Zdrowie w firmie Comarch. (foto: sxc.hu)
O ile już nie może być darmowy, to ma być: tani, niezawodny, prosty w obsłudze, maksymalnie ułatwiający wykonywanie codziennych obowiązków, a przy tym spełniający wymogi prawne. Mowa o systemie informatycznym, który umożliwiałby bezproblemowe prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej, bo tego wymaga ustawodawca. Tymczasem problemem jest już to, że każdy lekarz dentysta co innego ma na myśli mówiąc o funkcjonalności, prostocie i niezawodności.

Mirosław Stańczyk infoDENT24.pl: Problem jest tym większy, że dla twórców oprogramowania pojęcia: funkcjonalność, prostota i niezawodność mają zupełnie inny wymiar niż dla właścicieli praktyk dentystycznych. Jak duża jest szansa, aby te odrębne byty połączyć? Pytamy o to Rafała Dunala, dyrektora Biznes Unit e-Zdrowie w firmie Comarch.

Rafał Dunal: Jestem przekonany, że szansa jest duża. Powiedziałbym nawet, że to pewnik. Dlaczego? Głównym powodem będzie konieczność stosowania rozwiązań IT. Konieczność ta spowoduje, że lekarze i pozostały personel będą w pracy coraz częściej używać komputera. Z czasem przekonają się, że systemy informatyczne nie są złem koniecznym, a ich interfejsy graficzne oraz funkcjonalności wpływają korzystnie na ergonomię pracy.

Na opakowaniu jednej z past do zębów ostatnio znalazłem informację dotyczącą jak smak tej pasy jest postrzegany przez użytkownika, w zależności od czasu jaki upłynął od napoczęcia tubki.

Jeśli dobrze pamiętam, pierwsze 5 dni smak był postrzegany jako mocno słony, następne 10 jako akceptowalny, a po 15 dniach jako bardzo odświeżający. Może dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzić taką informację na pudełka oprogramowania medycznego?

infoDENT24.pl: Zgoda. Pozostaje tylko jedno krótkie, acz zasadnicze pytanie, jakie to ma być rozwiązanie informatyczne? Czy uda się to wyjaśnić w kilku zrozumiałych zdaniach?

Rafał Dunal: Niestety, na tak zadane pytanie nie da się odpowiedzieć równie krótko. Śmiem twierdzić, że proste rekomendacje to ścieżka donikąd. Może pokusiłbym się o stwierdzenie, że na tyle proste i ergonomiczne, na ile pozwalają przepisy prawa. Co więcej, oprogramowanie powinno być dopasowane funkcjonalnością i ceną do typu klienta.

Niestety często zdarza się, że duży klient medyczny sięga po malutkie tanie systemy, które po krótkim okresie czasu przestają spełniać oczekiwania, choć tak bardzo, ze względu na swoją prostotę i cenę, podobały się na początku. Samochód z kratką to jednak nie prawdziwa ciężarówka.

infoDENT24.pl: Czy zatem tylko firmy informatyczne mają prawo wyrokowania o tym co ma być korzystne dla lekarzy dentystów? Oni sami nie są wystarczająco zorientowani w tym co się im przyda, a co nie?

Rafał Dunal: Należy pamiętać, że lekarze służą pacjentom. Firmy informatyczne, działające w branży medycznej, powinny służyć swoim klientom, czyli lekarzom. Pacjent, przychodząc do lekarza, szuka pomocy i oczekuje, że jej uzyska. Podobnie jest w przypadku placówki medycznej, która zgłasza się po oprogramowanie do producenta IT.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.