PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Przed lotem lepiej zęby wyleczyć

Ewa Nieckuła
16-02-2017, 10:04
Przed lotem lepiej zęby wyleczyć Podróż samolotem może ujawnić problem stomatologiczny (fot. pixabay)
Warto uświadomić pacjentowi,  że daleka podróż z niewyleczonymi zębami, może być bardzo przykra. I nie tylko z powodu faktu, że będzie musiał odwiedzić stomatologa za granicą. Podróż samolotem może być jednym pasmem cierpienia.

Przyczyną silnego bólu może stać się na dużej wysokości zapalenie miazgi zęba, torbiel lub ropień przyzębny, niewyleczona próchnica, a także ząb w trakcie leczenia endodontycznego. Winę za to ponosi zmiana ciśnienia w otoczeniu. Często nieoczekiwanie dają znać o sobie problemy stomatologiczne, o których pacjent nic nie wiedział. 73 proc. wszelkich bólów w obrębie twarzoczaszki podczas lotu spowodowane jest zębami, a ponad 60 proc. z nich ujawnia się w zębach wypełnionych zachowawczo.

Zamknięte w czasie wypełniania ubytku pęcherzyki powietrza w kanalikach zębinowych mogą przyczyniać się do bolesności w czasie zmian ciśnienia, drażniąc zakończenia nerwowe w zębie. Przyczyn bólu upatruje się także w przekrwieniu miazgi oraz bąbelkach gazu zamkniętych w kanałach zębowych w czasie leczenia kanałowego.

Pisaliśmy już o równie przykrych doznaniach u osób, które podczas wakacji nurkują.
Dentysto uważaj na nurkujących pacjentów

Pilot ma mieć zęby zdrowe
Niekiedy ból ten bywa tak silny, że może zaburzać pracę i percepcję u pilotów. Stąd też kandydaci na pilotów przechodzą wnikliwe badania dentystyczne.

Z badań przeprowadzonych na terenie Francji wynika, że barodontalgia (bo tak ból zębów podczas lotu jest nazywany) w lotnictwie wojskowym dotyka 6,8 proc. pilotów,  w lotnictwie cywilnym podobnie - 6,5 proc. Nasilenie bólu oceniano na 5,5 w skali od 0-10. Najczęściej dolegliwości pojawiały się podczas tracenia wysokości (47 proc. przypadków) i poniżej 8 tys. metrów. W 13, 5 proc. przypadków piloci przyznawali, że ból mógł narazić bezpieczeństwo lotu.

Materiałów stomatologicznych przydatność do lotów
W trakcie II wojny światowej amerykańscy lotnicy zgłaszali utratę wypełnień, pękanie zębów, obluzowywanie się koron, a nawet ich przemieszczanie podczas lotów na dużych wysokościach.

Ich relacje sprawiły, że postanowiono sprawdzić w warunkach laboratoryjnych, jak zachowują się korony protetyczne podczas lotu na dużej wysokości. Do badań posłużyły  korony w zębach po ekstrakcji. Były poddawane zmieniającemu się cyklicznie ciśnieniu (różnice do 3 atm). Gdy korony mocowano cementem cynkowo-fosforowym albo szkło-jonomerowym, ich retencja zmniejszała się pod wpływem wahań ciśnienia odpowiednio o 90 proc. i 50 proc. Najtrwalsze okazały się korony przytwierdzone cementem modyfikowanym żywicą, ale i najszczelniejsze, bo tylko w nich nie stwierdzono mikroprzecieków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.