PARTNER PORTALU
partner portalu

Proces skutecznej remineralizacji zębów

ms
12-04-2017, 11:14
Proces skutecznej remineralizacji zębów Joanna Oleksiak z kliniki Stankowscy & Białach Stomatologia w Poznaniu (foto: archiwum)
- Gdy próchnica sięga zębiny, głębszej części, która znajduje się pod warstwą szkliwa, jest już ona nieodwracalna i taki ząb kwalifikuje się do leczenia. Jednak kiedy na etapie demineralizacji braki minerałów są jeszcze niewielkie i dotyczą powierzchownej części zęba, mogą być one częściowo odwracalne - mówi lek. dent.. Joanna Oleksiak z kliniki Stankowscy & Białach Stomatologia w Poznaniu.

W celu zintensyfikowania naturalnego sposób remineralizacji zębów, najlepiej działać od wewnątrz i od zewnątrz.

Witaminy i składniki mineralne
Miazga zębowa to obszar znajdujący się w jego środkowej części. To tutaj przebiegają m.in. naczynia krwionośne oraz zakończenia nerwowe, komórki zębinotwórcze oraz tzw. prezębina, którą stanowi siatka włókien kolagenowych. Aby zapoczątkować remineralizację zębów, krew, która dopływa do zębów musi zawierać odpowiednie składniki odżywcze. Dostarczane składniki odżywcze, przez dietę lub suplementy, są kluczowe, ponieważ nadają twardość i wytrzymałość kościom oraz zębom. Dla remineralizacji szkliwa najbardziej kluczowe są:
- wapń - sprawia, że szkliwo jest twarde, zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy i paradontozy. Znajdziemy go w nabiale, sardynkach, zielonych warzywach jak jarmuż lub brokuły, sezamie, paście tahini.
- fosfor – chroni szkliwo i wspiera proces remineralizacji Znajdziemy go w tuńczyku, indyku, wołowinie, brązowym ryżu, nasionach słonecznika, ziemniakach.
- magnez – wspólnie z wapniem wzmacnia zęby. Znajdziemy go w zielonych warzywach liściastych np. szpinaku, orzechach, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych.
- żelazo – niezbędne do transportu tlenu w całym organizmie, zapobiega infekcjom jamy ustnej oraz odkładaniu się płytki nazębnej. Znajdziemy go w wątróbce, owocach morza, tofu, fasoli, nasionach dyni i sezamu, sardynkach.
- cynk – zapobiega rozwojowi bakterii i tworzeniu się płytki nazębnej. Znajdziemy go w orzechach nerkowca, wołowinie, wieprzowinie, ciecierzycy.
- witamina D – kontroluje cały proces wchłaniania wapnia, więc jest kluczowa. Jej niedobór, szczególnie u dzieci, może prowadzić do zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforowej, a co za tym idzie do rozwoju krzywicy. Choroba objawia się zmianami w strukturach kostnych oraz zaburzeniami rozwojowymi.  Najlepszym  źródłem wit. D są żółtka jaj, wołowina, olej z wątroby dorsza, owoce morza oraz promieniowanie słoneczne.
- witamina A – usprawnia prawidłowy przepływ śliny, przez co utrzymuje w ryzach poziom bakterii w jamie ustnej. Znajdziemy ją w wątróbce, tranie i olejach z ryb, zielonych warzywach liściastych, żółtych i pomarańczowych warzywach, pełnotłustym mleku.

Mniej cukru, to więcej minerałów
Oprócz bezpośredniego działania próchnicotwórczego, cukier zaburza również równowagę minerałów, a więc ma wpływ na mineralizację kości. Jak to działa?

SŁOWA KLUCZOWE
profilaktyka próchnicy   remineralizacja  

POLECAMY W SERWISACH