PARTNER PORTALU
partner portalu

Planmeca radzi: nie zaniedbuj należytego serwisowania (III/VI)

Mirosław Stańczyk
31-05-2016, 11:50
Planmeca radzi: nie zaniedbuj należytego serwisowania (III/VI) Robert Wydorski, Denteq (foto: infoDENT24.pl)
Z szacunków służb serwisowych wynika, że awarie, uszkodzenia unitów stomatologicznych i związane z nimi przestoje często wynikają z niefrasobliwości użytkowników drogiego przecież sprzętu. Koszty z nimi związane wahają się, w ciągu lat eksploatacji, od 15 do nawet 30 proc. wartości zakupionego unitu.

Nie są to małe pieniądze. Jak w prosty sposób zmniejszyć te koszty - w rozmowie z infoDENT24.pl – wyjaśnia Robert Wydorski, współwłaściciel firmy Denteq zajmującej się obsługą serwisową gabinetów i klinik stomatologicznych.

Wiedza obiegowa króluje 
Być może narażę się części lekarzy dentystów i kolegów serwisantów odpowiadając na to pytanie. Uważam, że duża awaryjność urządzeń wynika przede wszystkim z trzech powodów:
- z niefrasobliwości użytkowników i bardzo często po prostu z ich niewiedzy na temat działania poszczególnych podzespołów unitu;
- z powodu źle zaprojektowanych lub wykonanych instalacji, wadliwego ich montażu lub nieprawidłowego doboru współpracujących urządzeń;
- ze względu na wady produkcyjne (takie pojawiają się od czasu do czasu), ale od tego właśnie jest okres gwarancji i służby serwisowe, które pozwolą na wyeliminowanie skutków niedociągnięć.

Lekarze dentyści, zamiast sięgnąć do instrukcji obsługi lub postarać się skomunikować z fachowymi pracownikami firmy serwisowej, często opierają się na obiegowych opiniach koleżanek lub kolegów po fachu, ewentualnie pseudospecjalistów, którzy nie znają nowoczesnych rozwiązań.

Albo profesjonalnie, albo drugie tyle kłopotów 
W naszej pracy staramy się nawiązać współpracę z dentystą zanim rozpoczniemy montaż unitu. Idealny czas to etap projektowania gabinetu, w trakcie którego wszystkie instalacje łatwo jest dostosować do wymogów zakupionego sprzętu. Urządzenia możemy wówczas dobrać zgodnie z oczekiwaniami lekarza dentysty. Nie mniej ważne jest dopasowane wszystkich instalowanych urządzeń, aby pracowały w optymalnych warunkach.

Z mojego doświadczenia wynika, że przeprowadzony prawidłowo, z dbałością o aspekt wizualny, ale przede wszystkim zgodny z wymogami technicznymi montaż urządzeń - pozwala na ograniczenie awarii o połowę. Nienagannie wykonana robota montażowa, to efekt stosowania ściśle określonych procedur i dużego doświadczenia. Nikt bez specjalistycznej wiedzy nie zrealizuje poprawnie projektu instalacji ssących, to nie jest zwykłe ułożenie rurek.

    Zdjęcia przedstawiają przykład niechlujnego montażu urządzeń. Długie, poplątane kable, odprowadzenie z pompy ssącej do kanalizacji „pod górę”.

Serwisant przyjacielem dentysty
Podczas szkolenia z obsługi sprzętu, poświęcamy dużo czasu na naukę o działaniu poszczególnych podzespołów unitu i ich konserwacji. Oczywiście nie sposób, aby lekarz dentysta, czy asysta zapamiętali wszystko podczas szkolenia, dlatego bardzo ważne jest nawiązanie mniej formalnego kontaktu z użytkownikami, aby dalsza współpraca przebiegała w jak najlepszej, wręcz przyjacielskiej atmosferze.

SŁOWA KLUCZOWE
Robert Wydorski   Denteq   Planmeca   unit stomatologiczny   serwis  

POLECAMY W SERWISACH