PARTNER PORTALU
partner portalu

Oglądanie telewizji to prosta droga do próchnicy dziecka

kan
25-10-2019, 12:21
Oglądanie telewizji to prosta droga do próchnicy dziecka Długie oglądanie telewizji dzień w dzień to 40 proc. wyższe ryzyko próchnicy (fot. pixabay)
Prawdopodobieństwo że dzieci, które spędzają dziennie ponad półtorej godziny przed telewizorem jedzą słodycze - jest o 33 proc. wyższe i prawie o 40 proc. wyższe - ryzyko rozwoju próchnicy,  niż u dzieci które nie oglądają TV, stwierdzono w Brazylii.

Brazylijskie obserwacje pokrywają się też z badaniami z terenu Polski, o których informowaliśmy w tekście Komputer w nadmiarze = próchnica zębów.

- Istnieje oczywisty związek między długością czasu spędzanego przez telewizorem przez dzieci a ilością spożywanego przez nie cukru. Dzieci jedzą zbyt często i zbyt wiele słodkich produktów, co prowadzi do niedopuszczalnie wysokiego ryzyka próchnicy zębów. Wynikiem takiego trybu życia są wypełnienia i ekstrakcje - których można by było uniknąć, komentuje brazylijskie wyniki badania dr Nigel Carter, dyrektor Oral Health Foundation (OHF).

Jest jeszcze inna niepokojąca tendencja. Dzięki powszechnie dostępnemu sprzętowi TV oraz możliwościom indywidualnej subskrypcji kanałów, oglądanie telewizji stało się nie rodzinną, ale indywidualną aktywnością. Telewizja oglądana w izolacji sprzyja zwyczajowi sięgania po słodkie przekąski. Zatem nie tylko trzeba ograniczać ilość czasu spędzanego przed ekranem telewizora, ale też kontrolować to, gdzie dzieci oglądają telewizję. Okazuje się bowiem, że już w tak łatwy sposób można poprawić zdrowie jamy ustnej u dzieci. I to nie tylko zdrowie stomatologiczne, także ogólny stan dzieci ulegnie poprawie, podkreślał dr Carter.

Dziecko poza dziecięcymi programami ogląda także reklamy słodyczy i słodkich napojów, co ma wpływ i na jego zachowania i na zachowania jego rodziców. Z danych brytyjskich wynika, że w skali roku telewizja ponad 3,5 mln razy emituje reklamy słodkich oraz słonych  produktów, a także produktów o wysokiej zawartości tłuszczu.

Spośród dzieci, które te reklamy obejrzą aż 69 proc. prosi dorosłych, by im kupili jedzenie widziane w telewizji. Co gorsza, 80 proc. rodziców sama kupuje to, co zobaczy w reklamach. I to właśnie ich dzieci mają najwyższe ryzyko próchnicy.

Więcej: Clinical and Experimental Dental Research

Czytaj także: Papierosy i komputer – wrogowie zdrowych zębów

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dieta   próchica dzieci   badania naukowe  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.