PARTNER PORTALU
partner portalu

Miękkie kompetencje dentysty równie ważne jak umiejętności zawodowe

en
11-12-2019, 12:20
Miękkie kompetencje dentysty równie  ważne jak umiejętności zawodowe Badanie satysfakcji pacjentów gabinetów stomatologicznych dało zaskakujące wyniki (fot. pixabay)
Z badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych wynika, że równie dużo skarg na dentystów wynikało z sytuacji związanych z komunikacją co z niezadowoleniem z powodu wyniku klinicznego działań lekarza, czy popełnianych przez niego błędów.

- Nikt do tej pory takich badań nie prowadził. Jeśli zdarzały się podobne projekty, to dotyczyły one satysfakcji pacjenta ze świadczeń realizowanych przez szpital lub innego typu placówki medyczne. Podstawowym narzędziem do prowadzenia tych badań był kwestionariusz. Nikt  nie analizował skarg pacjentów na taką skalę, jak my to zrobiliśmy, mówił prowadzący badanie dr Carlos Quiñonez, z University of Toronto  Faculty of Dentistry. 

W sumie badacze zajęli się 2 199 listami przesłanymi przez niezadowolonych pacjentów gabinetów stomatologicznych do Royal College of Dental Surgeons of Ontario (RCDSO) w okresie 2007-2017. Analiza i ocena skarg zajęła w sumie dwa lata.

Rzadko które pismo zawierało krytykę tylko jednego aspektu funkcjonowania dentysty. Okazało się, że 59 proc. wszystkich skarg wiązało się z zabiegami i leczeniem, zaś  przyczyną 56 proc. pism była relacja z lekarzem dentystą, sposób w jaki pacjenta traktował i jak przekazywał informacje. Natomiast problemy z zarządzaniem praktyką czy dostępem do opieki stomatologicznej opisywane były przez 42 proc. pacjentów.

W ciągu całej dekady tendencje co do rodzaju skarg się nie zmieniały, ale zmieniała się forma ich składania, bo z upływem czasu coraz więcej składanych było on-line.

Sądzę, że te wyniki zmuszają do pewnych przemyśleń, podsumowała  Monika Roeri biorąca udział  w badaniu. Komunikacja najwyraźniej nie jest najmocniejszą stroną lekarzy dentystów. Jak podkreślała prof. Laura Dempster, z UofT Faculty of Dentistry badanie dowodzi tego co wykładowcy na wydziałach stomatologicznych dobrze już wiedzą - kompetencje miękkie w połączeniu z umiejętnościami zawodowymi są kluczem do sukcesu w tej profesji.

To niezwykle ważne wyniki, zwłaszcza z perspektywy nauczania stomatologii, gdyż nie poświęcamy wystarczająco dużo czasu na kompetencje międzyludzkie, mówił dr Carlos Quiñonez.

Więcej: RCDSO 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   relacja   pacjent   kompetencje miękkie  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.