• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Klej do protez przyczyną utraty czucia w nogach!

kan
14-08-2017, 09:31
Klej do protez przyczyną utraty czucia w nogach! Klej do protez zawierający cynk w nadmiarze stosowany spowodował brak czucia w nogach (fot. sxc.hu)
Dentysta powinien pytać pacjenta o typ kleju do protez jakiego używa na co dzień, i to w jaki sposób go stosuje. Mężczyzna, który przez 15 lat stosował nadmierne ilości tego środka, porusza się na wózku inwalidzkim z powodu neurologicznych zaburzeń. 


Dla pewnego 62-letniego Brytyjczyka długotrwałe stosowanie kleju do protez stomatologicznych zawierającego cynk doprowadziło do utraty czucia w obu nogach. Zostało zdiagnozowane u niego rzadkie neurologiczne zaburzenie, z którego nie do końca został wyleczony. Przypadek opisuje czasopismo  BMJ Case Reports.

Nadmiar cynku w organizmie zakłóca przyswajanie cyny i prowadzi do neurologicznych problemów. W rzadkich przypadkach nawet do mielopatii (zaburzenia powodującego drętwienie i zanik czucia w kończynach dolnych i górnych). Mielopatia to choroba przewlekła, więc lekarze powinni być świadomi czynników ryzyka niedoboru cyny, a więc także długotrwałego stosowania produktów zawierających cynk. 

Pacjent trafił do kliniki neurologicznej, cierpiał z powodu bólu, drętwienia i osłabienia obu nóg, na które uskarżał się od ponad pół roku. Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego wykazało nieprawidłowości w rdzeniu kręgowym. Mężczyzna był wieloletnim palaczem papierosów i nosił protezy stomatologiczne. Zapytany o stosowane preparaty do ich mocowania przyznał, że zużywa co tydzień dwie do czterech tubek kleju do protez zawierających blisko 17 mg/g cynku. Robi to od 15 lat ponieważ ma źle dopasowane protezy.

Instrukcja na opakowaniu środka do mocowania protez podaje informację, że produkt powinien być stosowany raz dziennie i w nie większej ilości jak  1.25 g.  Jedno opakowanie powinno wystarczyć na blisko miesięczne stosowanie. Tak więc pacjent przekraczał rekomendowane dawki specyfiku co najmniej 4, a nawet 8-krotnie.

- Przerwa w stosowaniu zawierającego cynk preparatu i krótkotrwała suplementacja minerałem cyny doprowadziła do unormowania poziomu cyny i cynku w organizmie i właściwego stężenia hemoglobiny - napisała dr Liam Stuart Carroll z Institute of Neurological Sciences, Queen Elizabeth University Hospital w Glasgow.

W momencie zakończenia pisania artykułu, mężczyzna nadal nie wyzdrowiał, mimo że przerwał stosowanie kleju do protez i przyjmował suplementy zawierające cynę. Co prawda stopniowo odzyskiwał czucie w nogach i słabło poczucie mrowienia. Jednak nadal poruszał się na wózku inwalidzkim, mimo że przechodził intensywną rehabilitację i uczył się chodzić o kulach.

Jak podsumowują autorzy pracy - późna diagnoza niedoboru cyny powodująca mielopatię może prowadzić do trwałego uszkodzenia nerwów.

Więcej: casereports.bmj.com

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
leczenie protetyczne   dentysta   powikłania   proteza zębowa  

POLECAMY W SERWISACH