PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Jak w prosty sposób zmniejszyć stres pacjenta

Ewa Nieckuła
23-12-2016, 08:43
Jak w prosty sposób zmniejszyć stres pacjenta Pomarańcze mają niewykorzystane przez dentystów właściwości (fot. pixabay)
Jak zapach wpływa na pacjentów czekających na zabieg? Ten typowy dla gabinetu dentystycznego z pewnością nie najlepiej. Może więc zastąpić go aromatem pomarańczy, który osłabia lęk nawet u pacjentów, czekających na ekstrakcję ósemek.

Naukowcy prowadzą badania nad wpływem zapachów na pacjentów gabinetów stomatologicznych. W zapachach kryje się potencjał, który dentysta może wykorzystać, by ułatwić pacjentom przetrwanie przykrego zabiegu. 

Jeden z eksperymentów miał miejsce w School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, w Iranie. Zapach pomarańczy rozsiewany był w poczekalni gabinetu i w samym gabinecie podczas zabiegu. Obserwowano pacjentów, którzy czekali na usunięcie zatrzymanych ósemek. Przed zabiegiem ekstrakcji musieli wypełnić formularz określający poziom ich leku. Do badania włączono tylko tych pacjentów, którzy bali się umiarkowanie i mocno (56 osób). 

Siła pomarańczy
Zanim jeszcze pacjenci przekroczyli próg poczekalni mierzono fizjologiczne objawy strachu, a więc ciśnienie krwi, częstość oddychania i tętno. Pacjentów podzielono na dwie grupy, jednej „aplikowano” zapach pomarańczy podczas oczekiwania i w trakcie zabiegu, druga przechodziła ekstrakcję bez zapachowych urozmaiceń. Pomiar parametrów, świadczących o stresie, wykonano także w trakcie usuwania zębów. Pacjenci pod wpływem owocowej woni bali się znacząco mniej, skwitowali swoje wyniki autorzy badania.

Podobne dociekania przeprowadzili naukowcy z University Clinic of Neurology, Medical University of Viena w Austrii. Do zapachu pomarańczy dodali jeszcze lawendę. W przypadku tego doświadczenia oceniano na ile, o ile w ogóle, każdy z aromatów zmienia u pacjentów niepokój, nastrój, czujność i spokój.  W eksperymencie wzięło udział 200 osób w wieku od 18-77 lat, kobiet i mężczyzn, których podzielono na cztery grupy. Jedni czekając na swoją kolej słuchali muzyki, dla innych rozpylano zapach pomarańczy lub lawendy. Natomiast dla grupy kontrolnej nie przewidziano żadnych przyjemnych doznań, pozostawiając im jedynie prozę typowych bodźców doznawanych w trakcie leczenia stomatologicznego. Statystyczna analiza wyników była zbieżna z wynikami z Iranu. Oba zapachy w znaczący sposób zmniejszały niepokój i poprawiały nastrój pacjentów. 

Z kolei w Londynie, naukowcy z Kings College przyjęli inną metodę sprawdzania skuteczności zapachów i u pacjentów czekających w poczekalni gabinetu mierzyli poziom hormonu stresu – kortyzolu. Skutek także w tym wypadku był natychmiastowy. Wystarczyło 10 minut oddziaływania zapachu lawendy, by poziom kortyzolu w ślinie obniżył się.

Z czułością dla zmysłów (pacjenta)
Niestety, typowa kojarząca się z gabinetem dentystycznym mieszanina woni  środków dezynfekcyjnych i eugenolu wyzwala cały szereg emocji i wspomnień, które nastawiają pacjenta negatywnie do leczenia stomatologicznego. Skoro to reakcja emocjonalna, lepiej wyciszyć ją  także działając na emocje. Stąd pomysł, by tworzyć przyjazne „przystosowane do zmysłów” otoczenie (sensory-adapted dental environment). Według tej koncepcji wystrój i wyposażenie gabinetu ma kojąco stymulować zmysł wzroku, dotyku, węchu pacjenta.

Przekonani do idei dentyści wyposażają swoje gabinety w poduszki, koce, stosują przyćmione światło i puszczają łagodną muzykę. A ci, którzy są na bieżąco z badaniami naukowymi także rozpylają woń pomarańczy albo lawendy. 

A może tak w okresie świątecznym zadbać o zapach igliwia?

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   strach przed dentystą   psychologia  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.