• jobDent jobDENT

Szukam pracy

• kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

najnowsze oferty szkoleń

Cukrzyca a bakterie jamy ustnej

smn
15-03-2017, 10:15
Cukrzyca a bakterie jamy ustnej Zdrowie ogólne wiąże się z określonym składem bakteryjnym jamy ustnej (fot. pixabay)
Naukowcy pracowicie wypełniają braki w wiedzy na temat powiązań mikrobiomu jamy ustnej (ogół żyjących tu mikroorganizmów) i chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca. Okazuje się, że większa częstotliwość występowania bakterii typu promieniowców wiąże się ze zredukowanym ryzykiem cukrzycy typu II.

Zespół badawczy z Vanderbilt University porównał mikrobiom jamy ustnej trzech grup pacjentów:
ze zdiagnozowaną cukrzycą (98 osób),
otyłych, nie mających cukrzycy (99 osób)
oraz szczupłych i bez cukrzycy (97 osób).

Naukowcy przeanalizowali skład gatunkowy bakterii obecnych w próbkach biologicznych pobranych od tych osób. Według ich szacunków, szczególnie Actinomyces i Atopobium (promieniowce) wiążą się ze zmniejszonym o odpowiednio 66 proc. i 72 proc. ryzykiem choroby. Promieniowce były także rzadsze u otyłych osób nie cierpiących na cukrzycę w porównaniu z tymi o normalnej masie.

Wnioski: mikrobiom jamy ustnej odgrywa pewną rolę w rozwoju cukrzycy i pogłębienie wiedzy na temat tych bakterii może stworzyć szanse na leczenie choroby.

Badanie opublikowało czasopismo Journal of Periodontal Research.