PARTNER PORTALU
partner portalu

438 tys. USD na motywowanie pacjentów do szczotkowania zębów

smn
22-03-2019, 10:29
 438 tys. USD na motywowanie pacjentów do szczotkowania zębów Trud edukowania pacjentów często bywa całkowicie bezskuteczny (fot. pixabay)
Zdrowa jama ustna? Rekomendacje lekarzy dentystów są proste - szczotkowanie i nitkowanie zębów dwa razy dziennie oraz ograniczanie ilości alkoholu i papierosów. Oczywiście zalecenia te są przez pacjentów lekceważone. Nad skutecznym narzędziem motywowania  pracuje zespół z University at Buffalo, który otrzymał na ten cel 438 tys. dolarów z National Institute of Dental and Craniofacial Research.

Dowody naukowe na to w jaki sposób zdrowie ogólne zależy od zdrowia jamy ustnej nobilitują dzisiaj higienę jamy ustnej do rangi zabiegu stanowiącego element zdrowia publicznego. Tymczasem książki, instruktaże, rozmowy prowadzone przez dentystów - w zasadzie nic nie skutkuje. Mimo że dentyści starają się zmotywować pacjentów do właściwej higieny jamy ustnej, blisko połowa Amerykanów ma jakąś formę zapalenia dziąseł, mówi  Sebastian Ciancio, z UB School of Dental Medicine.

Trwają prace nad stworzeniem programu dostępnego online, który byłby motywacyjnym "wywiadem". W ten sposób sponsorzy i twórcy tego narzędzia chcą dotrzeć do dużej liczby odbiorców, a więc i osiągnąć poprawę higieny za relatywnie niewielkie fundusze. Sam program jest formą konsultacji, która promuje zmianę zachowań, pomagając pacjentom pozbyć się różnego typu wątpliwości i ułatwiając podjęcie decyzji prowadzących do poprawy higieny. Zamiast dawania wskazówek, internetowy doradca ma doprowadzić pacjenta do zidentyfikowania jego własnych powodów przeprowadzenia zmian, a także stworzenia planu działania.

Takie podejście świetnie się już sprawdziło w leczeniu uzależnienia od alkoholu i substancji psychoaktywnych. Pierwsza "przymiarka" do rozwiązania problemu stomatologicznego wypadła pomyślnie - naukowcy wypróbowali taki program wobec pacjentów nadużywających alkoholu, by spowodować u nich poprawę higieny jamy ustnej. Ten pierwszy sukces doprowadził do rozpoczęcia prac nad poradnikiem dla pracowników gabinetów stomatologicznych, który mogliby stosować w skutecznej profilaktyce.

W gabinecie dentysta nie ma wiele czasu na rozmowę z pacjentem, stąd próba zmodyfikowania poradnika do kwestionariusza dostępnego w internecie, który może być łatwo wykorzystany przez pacjenta.

Pierwsza wersja programu ma być testowana na 32 dentystach i 32 pacjentach, którzy będą pomagać w doskonaleniu narzędzia. Jego końcowa wersja ma być testowana na kolejnej grupie pacjentów. W planach są także testy użyteczności tego typu interwencji wśród osób z podwyższonym ryzykiem chorób jamy ustnej, na przykład wśród nosicieli HIV i chorych na cukrzycę.

Więcej: dentistrytoday.com

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
szczoteczka do zębów  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.