PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

„Zdrowy uśmiech” w Gliwicach

ms
23-07-2018, 09:52
„Zdrowy uśmiech” w Gliwicach Zdrowy uśmiech dzieci w Gliwicach (foto: pixabay)
Prezes AOTMiT pozytywnie ocenił 20 lipca 2018 r. projekt programu polityki zdrowotnej „Zdrowy uśmiech” realizowany przez władze Gliwice.

Zgoda obwarowana została kilkoma wskazaniami:
- Cele warto doprecyzować, aby były zgodne z zasadą SMART. Mierniki efektywności odnoszą się jedynie do wartości liczbowych, przez co nie będzie możliwa ocena skutków programu.
- Należy uściślić, które zęby mają być lakowane, ponieważ w programie pojawiają się rozbieżności.
- Należy uszczegółowić działania, które mają odbywać się w ramach edukacji.
- Populacja docelowa jest zgodna z wytycznymi, natomiast należy uzupełnić jej ostateczną liczebność.
- Trzeba uzupełnić monitorowanie i ewaluację programu.
- Budżet powinien zostać uzupełniony o koszty edukacji, monitorowania oraz ewaluacji.
- Niektóre z zaplanowanych interwencji są dostępne w ramach koszyka świadczeń gwarantowanych, zatem należy podjąć działania zapobiegające podwójnemu finansowaniu.
- W celu przeprowadzenia prawidłowego konkursu ofert na realizatora programu, trzeba uzupełnić kwestie związane z warunkami realizacji programu, a dotyczące personelu, wyposażenia i warunków lokalowych.

Cele i efekty programu
Celem głównym programu jest: ograniczenie występowania próchnicy zębów u uczniów II klas szkół podstawowych.

W programie określono również cztery cele szczegółowe:
- udostępnienie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych dla co najmniej 35 proc. uczniów;
-  podniesienie poziomu wiedzy i świadomości u co najmniej 35 proc. rodziców/opiekunów i 35 proc. dzieci w zakresie zdrowia jamy ustnej dzieci;
-  rozwinięcie prawidłowych nawyków higienicznych i żywieniowych u dzieci w II klasach szkół podstawowych;
-  przeciwdziałanie rozwojowi próchnicy zębów u adresatów programu poprzez zabiegi lakowania zębów u co najmniej 35 proc. dzieci biorących udział w programie.

Jedynie trzeci cel jest sformułowany w postaci oczekiwanego efektu, natomiast pozostałe, zostały sformułowane jako działania. Podczas projektowania celów, warto dostosować je do zasady SMART, wg której cel powinien być: sprecyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i zaplanowany w czasie.

W treści projektu przedstawiono trzy mierniki efektywności. Dotyczą one: „liczby dzieci, rodziców/opiekunów prawnych, nauczycieli uczestniczących w projekcie”, „liczby dzieci, u których przeprowadzono lakowanie zębów” oraz „liczby dzieci skierowanych na dalsze leczenie w gabinecie stomatologicznym”. Wskazane mierniki mają charakter głównie ilościowy, zatem nie umożliwią obiektywnego i precyzyjnego zmierzenia stopnia realizacji wszystkich wyznaczonych w projekcie celów.

Populacja docelowa
Populację docelową programu stanowią uczniowie II klas podstawowych z terenu Gliwic. W pierwszym roku realizacji programu liczbę uczestników oszacowano na 1 782 osoby.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.