PARTNER PORTALU
partner portalu

Zdecydowane „tak” Polaków dla telemedycyny

ms
03-01-2020, 11:24
Zdecydowane „tak” Polaków dla telemedycyny Telemedycyna przyszłością branży? (foto: pixabay)
Ze zdalnej pomocy medycznej chce korzystać prawie 90 proc. Polaków. Uważają bowiem, że telemedycyna ułatwi dostęp do lekarza i do specjalisty, skróci czas oczekiwania na poradę i pomoc medyczną.

50,8 proc. ankietowanych korzystało już z jakiejś formy zdalnej pomocy medycznej. Co trzeci Polak umawiał się na wizytę telefonicznie. Do skorzystania z e-wizyty zostali zachęceni przez rodzinę i znajomych lub przez swojego lekarza.

Motywująco działają także wpisy na stronie internetowej placówki medycznej.

Powodem, z którego co drugi uczestnik badania nie skorzystał z e-wizyty był fakt, że placówka medyczna po prostu nie udostępnia takiej możliwości lub brakowało im wiedzy, jak skorzystać z usług telemedycznych. Co czwarty pacjent preferuje kontakt osobisty i nie ufa telemedycynie.

Pacjenci, którzy skorzystali z usług zdalnej pomocy medycznej najczęściej umawiali się na wizytę przez telefon, czyli rozmawiali o zakresie i terminie porady (32,6 proc. wskazań w grupie ankietowanych), następnie - dokonywali rejestracji telefonicznej (31,6 proc. wskazań) oraz online (30,5 proc.). Zdalną poradę lekarską (w formie e-wizyty) na przykład przez telefon uzyskało 21,5 proc. z nich, natomiast receptę online – 20,8 proc. Wyniki badań udostępnione zostały online 16,2 proc. tej części ankietowanych, którzy skorzystali ze zdalnej pomocy medycznej, zaś 14,2 proc. przekazano informację o wynikach telefonicznie.

Największy odsetek e-pacjentów skorzystał z porady internisty (26,4 proc.). Drugą grupę często wskazywanych porad specjalistycznych stanowią e-wizyty u dermatologa, pediatry, a także porady farmaceutyczne. Stosunkowo najrzadziej wskazywane były kontakty z psychiatrą. Wśród innych specjalistycznych porad lekarskich udzielanych zdalnie, pacjenci wymienili konsultacje okulistyczne, ginekologiczne, gastrologiczne, endokrynologiczne, onkologiczne, a nawet ortopedyczne.

Zdalna pomoc lekarska oceniona została przez osoby z niej korzystające w większości raczej pozytywnie (55,4 proc.) oraz zdecydowanie pozytywnie (32,4 proc.).

Co dziesiątemu pacjentowi było trudno ocenić, natomiast w sumie tylko 2 proc. wyraziło opinię negatywną.

W ogólnej ocenie zdalna pomoc medyczna oznacza łatwiejszy dostęp do lekarza (w sumie 78,1 proc. opinii potwierdzających), łatwiejszy dostęp do lekarza specjalisty (73,8 proc. wskazań na tak), krótszy czas oczekiwania (76,5 proc.), ogólnie krótszy czas przeznaczony na uzyskanie pomocy medycznej (75,7 proc.).

Polacy na razie nie potrafią ocenić, czy telemedycyna oznacza również niższe koszty usług medycznych (aż 42,0 proc. respondentów zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”).

Za najważniejsze zalety zdalnej pomocy medycznej Polacy uważają przede wszystkim możliwość łatwej i szybkiej rejestracji na odległość (57,3 proc. wskazań), następnie możliwość łatwej i szybkiej diagnozy pacjenta (47,1 proc.), a także możliwość udzielenia szybkiej pomocy pacjentowi (44,7 proc.).

SŁOWA KLUCZOWE
telemedycyna  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.