PARTNER PORTALU
partner portalu

Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione

18-06-2013, 00:02
Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione (fot. Fotolia/PTWP)
Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione (fot. Fotolia/PTWP)
Nieprawidłowe wykonanie protezy oraz nieprawidłowe planowanie i zrealizowanie implantów  to najczęstsze przyczyny skarg pacjentów na lekarzy dentystów rozpatrywane w ostatnich latach przez rzeczników odpowiedzialności zawodowej. Więcej kierowanych jest pod adresem lekarzy chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa. Warto jednak zdać sobie sprawę, że tylko 14 proc. skarg na lekarzy dentystów, okazuje się być zasadnymi. 

Informowaliśmy ostatnio o liczbie i rodzajach skarg, które pacjenci odwiedzający gabinety stomatologiczne kierowali do Narodowego Funduszu Zdrowia w I kw. 2013 r. Pełne statystyki dostępne są tutaj.

Czytaj także: Rzecznik Praw Pacjenta o zażaleniach na dentystów

Innymi danymi, w kwestii skarg formułowanych przez pacjentów, dysponują rzecznicy odpowiedzialności zawodowej - zarówno ze szczebla centralnego jak i okręgów. To właśnie oni decydują rozpocząć postępowanie wyjaśniające, czy odmówić jego wszczęcia.

- Największa liczba skarg w ostatnich latach dotyczy lekarzy chorób wewnętrznych, w tym kardiologii inwazyjnej, następnie chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa oraz protetyki stomatologicznej - wylicza Joanna Orłowska - Heitzman, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej NIL.

W 2012 r. do rzeczników odpowiedzialności zawodowej wpłynęło łącznie 344 skarg na "usługi stomatologiczne".

Stomatologia zachowawcza - 95

Chirurgia stomatologiczna - 32

Protetyka Stomatologiczna - 199

Stomatologia dziecięca - 18

Wiadomo z jakim charakterem skarg mamy do czynienia w przypadku protetyki i implantologii. Głównie dotyczą nieprawidłowego wykonania protezy, braku informacji o zakresie planowanego leczenia protetycznego i jego kosztach oraz nieprawidłowego planowania i wykonania implantów.

Istotne jest przede wszystkim jednak, ile zgłoszonych skarg jest ostatecznie uzasadnionych. I tak, analizując 2012 r., w przypadku skarg z zakresu protetyki stomatologicznej, w 54 sytuacjach pacjentom odmówiono wszczęcia postępowania wyjaśniającego, w 113 - sprawę umorzono. Odsetek odrzuconych skarg w zakresie stomatologii zachowawczej wynosi 18 proc., chirurgii stomatologicznej - 25 proc., stomatologii dziecięcej - aż 62 proc.

Łącznie do sądów lekarskich skierowano tylko 48 wniosków o ukaranie (13,9 proc.).

Stomatologia zachowawcza - 12

Chirurgia stomatologiczna - 5

Protetyka Stomatologiczna - 26

Stomatologia dziecięca - 5

- W 2011 r. rzecznicy okręgowi skierowali 338 wniosków (wszystkie specjalizacje) o ukaranie do sądu lekarskiego. W 2012 r. było ich 336, co stanowi ponad 10 proc. zakończonych postępowań. Liczby te są porównywalne z danymi ujawnianymi przez korporacje zawodowe w innych krajach np. USA czy Wielkiej Brytanii - podkreśla Joanna Orłowska - Heitzman.

POLECAMY W SERWISACH