• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione

18-06-2013, 00:02
Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione (fot. Fotolia/PTWP)
Tylko 14 proc. skarg na stomatologów uzasadnione (fot. Fotolia/PTWP)
Nieprawidłowe wykonanie protezy oraz nieprawidłowe planowanie i zrealizowanie implantów  to najczęstsze przyczyny skarg pacjentów na lekarzy dentystów rozpatrywane w ostatnich latach przez rzeczników odpowiedzialności zawodowej. Więcej kierowanych jest pod adresem lekarzy chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa. Warto jednak zdać sobie sprawę, że tylko 14 proc. skarg na lekarzy dentystów, okazuje się być zasadnymi. 

Informowaliśmy ostatnio o liczbie i rodzajach skarg, które pacjenci odwiedzający gabinety stomatologiczne kierowali do Narodowego Funduszu Zdrowia w I kw. 2013 r. Pełne statystyki dostępne są tutaj.

Czytaj także: Rzecznik Praw Pacjenta o zażaleniach na dentystów

Innymi danymi, w kwestii skarg formułowanych przez pacjentów, dysponują rzecznicy odpowiedzialności zawodowej - zarówno ze szczebla centralnego jak i okręgów. To właśnie oni decydują rozpocząć postępowanie wyjaśniające, czy odmówić jego wszczęcia.

- Największa liczba skarg w ostatnich latach dotyczy lekarzy chorób wewnętrznych, w tym kardiologii inwazyjnej, następnie chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa oraz protetyki stomatologicznej - wylicza Joanna Orłowska - Heitzman, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej NIL.

W 2012 r. do rzeczników odpowiedzialności zawodowej wpłynęło łącznie 344 skarg na "usługi stomatologiczne".

Stomatologia zachowawcza - 95

Chirurgia stomatologiczna - 32

Protetyka Stomatologiczna - 199

Stomatologia dziecięca - 18

Wiadomo z jakim charakterem skarg mamy do czynienia w przypadku protetyki i implantologii. Głównie dotyczą nieprawidłowego wykonania protezy, braku informacji o zakresie planowanego leczenia protetycznego i jego kosztach oraz nieprawidłowego planowania i wykonania implantów.

Istotne jest przede wszystkim jednak, ile zgłoszonych skarg jest ostatecznie uzasadnionych. I tak, analizując 2012 r., w przypadku skarg z zakresu protetyki stomatologicznej, w 54 sytuacjach pacjentom odmówiono wszczęcia postępowania wyjaśniającego, w 113 - sprawę umorzono. Odsetek odrzuconych skarg w zakresie stomatologii zachowawczej wynosi 18 proc., chirurgii stomatologicznej - 25 proc., stomatologii dziecięcej - aż 62 proc.

Łącznie do sądów lekarskich skierowano tylko 48 wniosków o ukaranie (13,9 proc.).

Stomatologia zachowawcza - 12

Chirurgia stomatologiczna - 5

Protetyka Stomatologiczna - 26

Stomatologia dziecięca - 5

- W 2011 r. rzecznicy okręgowi skierowali 338 wniosków (wszystkie specjalizacje) o ukaranie do sądu lekarskiego. W 2012 r. było ich 336, co stanowi ponad 10 proc. zakończonych postępowań. Liczby te są porównywalne z danymi ujawnianymi przez korporacje zawodowe w innych krajach np. USA czy Wielkiej Brytanii - podkreśla Joanna Orłowska - Heitzman.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.