PARTNER PORTALU
partner portalu

To nie baśń, są tacy dentyści

ms
01-12-2017, 11:48
To nie baśń, są tacy dentyści dr n. med. Anna Kowalska – Baron (foto: archiwum)
Dziecko, ale także jego rodzice będą mieli dużo szczęścia, jeśli trafią na swojej drodze po zdrowy uśmiech do dr n. med.  Anny Kowalskiej – Baron. Nie, nie jest to tani medialny chwyt. To szczera prawda wynikająca z tego co Anna Kowalska – Baron mówi, z tego jakie towarzyszą jej marzenia i pozytywne emocje, z tego jakie ma podejście do najmłodszych pacjentów. Najważniejsze jednak jest to co i jak robi, aby dzieci nie tylko czuły się zrelaksowane, bezpieczne w jej gabinecie, ale żeby jednocześnie były świadome wagi momentu, gdy zasiadają na fotelu dentystycznym.

Ostatnio właścicielka Centrum Stomatologii Estetycznej dr Baron z Opola postanowiła w dodatkowy sposób zmotywować dzieci (i ich rodziców) do zadbania o zdrową jamę ustną. W jaki sposób? Angażując się w powstanie zbioru baśni dla dzieci „Niecodzienne przygody Gryzka i Śmieszki u Wróżki Dentystki”. Fakt, książka ta nie jest pierwszą pozycją skierowaną do dzieci, która pomóc ma w wyzwoleniu w młodym czytelniku (częściej zapewne w słuchaczu) pozytywnej energii pozwalającej na przezwyciężenie nieracjonalnego strachu przed dentystą. Niestety w powstaniu uprzedzeń jest duża wina rodziców, którzy nieświadomie własnymi lękami obarczają dzieci.

Poprosiliśmy Annę Kowalską – Baron, aby zdradziła którą drogą podążał do celu pomysł napisania książki dla małych pacjentów gabinetów dentystycznych. Odpowiedź jest tak niezwykła, jak aura towarzysząca lekturze baśni.

Uważamy zatem, że najlepszym pomysłem będzie oddanie głosu Annie Kowalskiej – Baron. 

***
Pewnego słonecznego czwartkowego popołudnia usiadłam sobie w poczekalni ze szklanką lemoniady cytrynowej w dłoni.

Chciałam chwilę porozmawiać z panią Anetą, która ogarnia w naszej klinice rejestrację. Jest pod tym względem genialna.

Po chwili usłyszała, że za drzwiami zewnętrznymi ktoś, nieco dziwnym głosem, z kimś rozmawia.

Coś szeleściło, coś mruczało…

Dobiegający dźwięk zza drzwi na tyle mnie zaciekawił i zaintrygował, że podeszłam do drzwi, otworzyłam je i zauważyłam…wielkiego, pluszowego tygrysa, a za nim kilkuletniego chłopczyka z mamą.

Poniżej jeden z rozdziałów książki 

 Chłopczyk nie zauważył mnie, był bardzo zaabsorbowany „ rozmową” z tygrysem.

Siedział na schodach przed gabinetem i tłumaczył tygrysowi, który ząbek będzie miał w dniu dzisiejszym leczony, że będzie musiał mieć otwartą paszczę, żeby pani doktor dokładnie widziała wszystkie zęby.

Chłopczyk uspokajał tygryska, tłumaczył, że zna panią doktor i pani doktor rewelacyjnie leczy dzieci.

Po chwili chłopczyk powiedział do tygryska: koniec biadolenia, wchodzimy do gabinetu.

W tym momencie chłopczyk odwrócił w moim kierunku głowę i powiedział: pani doktor, pacjent przygotowany do leczenia. Proszę tylko nie zmarnować mojego efektu pracy z tym pacjentem.

Na te słowa najpierw chciałam się roześmiać, ale w ostatniej chwili się powstrzymałam i zachwyciłam się mądrością tego chłopczyka.

Adaś, bo tak miał na imię mały pacjent, w genialny sposób przygotował siebie do wizyty !

Wtedy wpadł mi do głowy pomysł napisania bajek dla dzieci, które w sposób humorystyczny, ale i edukacyjny, wprowadziłyby dzieci w świat stomatologii.

Jeśli mały Adaś potrafił utożsamić siebie z bohaterem tygryskiem, to dlaczego nie spróbować tego wykorzystać w bajkach. 

 

Zaczęłam myśleć, które zwierzątko mogłoby być ciekawym bohaterem.

Poszukiwałam bohatera, który musi mieć zdrowe piękne zęby, które pomagają mu w codziennym życiu.

Poszukiwałam bohatera, który ma miękkie futerko, bo do takiego zwierzątka dzieci się chętnie przytulają.

Poszukiwałam bohatera, który lubi psocić.

I w ten oto sposób narodzili się mali bohaterowie Gryzek i Śmieszka. Dwa bobry.

Gryzek i Śmieszka to wesołe, rezolutne bobry, które przybliżają małym Pacjentom świat stomatologii, dzięki czemu maluchy będą postrzegały wizytę u stomatologa, jako pozytywne i miłe przeżycie

Bóbr Gryzek to mądry i ciekawski bohater. Uwielbia skubać ząbkami drewno. Jest przykładem dla dzieci, a jego największym atutem są mocne i zdrowe zęby. Zachęca dzieci do chrupania zdrowych przekąsek, które mają pozytywny wpływ na zdrowie ząbków małych pacjentów.

Bobra Gryzka charakteryzuje mądrość oraz analityczny umysł. Stara się znaleźć naukowe uzasadnienie i rozwiązanie każdego problemu.

Boberka Śmieszka to dzielna towarzyszka Gryzka. Jest mądra i roześmiana. Najbardziej na świecie uwielbia pałaszować zdrowe, fluorowe deserki, do których namawia wszystkie dzieci. Śmieszka, choć jest radosnym i uśmiechniętym bobrem, z wielką chęcią i należytą powagą opowiada i naucza dzieci jak prawidłowo myć ząbki, tłumaczy na czym polega odbudowa zębów i kolorowe plomby.

Bobrom towarzyszą inni bohaterowie lasu: Szczurek Czupurek, mądra sowa, lisek, jelonek, zając i wiewiórka.

Bobry przeprowadzają dzieci przez meandry pierwszej adaptacyjnej wizyty stomatologicznej w gabinecie, gdzie główna rolę odgrywa Wróżka Dentystka, która pokazuje zaczarowane królestwo gabinetu.

Gryzek i Śmieszka mierzą się z problemem mycia zębów, wyrzynania się pierwszego zęba stałego.

Pojawia się problem złamanego zęba oraz krzywych ząbków.

Dzieci zapoznane są ze znieczuleniem stomatologicznym oraz z zabiegami sedacji podczas których wiewiórka Chichotka przenosi się na łąkę, gdzie fruwają kolorowe motyle.

I w ten oto sposób narodził się pomysł napisania książki dla dzieci. Książki, która będzie poruszała tematy stomatologiczne.

Każda bajka opowiada o innej sytuacji stomatologicznej, porusza inny temat stomatologiczny.

Książka porusza ważne tematy związane ze zdrowiem jamy ustnej dziecka, upraszcza rodzicowi przygotowanie dziecka do wizyty.

Dzięki książce, dzięki bajkom, rodzice mogą porozmawiać z dzieckiem o emocjach, które rodzą się u dziecka w związku z wizytą u dentysty.

Bajki edukacyjne w roli głównej ze zwierzęcymi bohaterami, rozwijają wyobraźnię dziecka, dzieci utożsamiają się z bohaterem. Przeżywając przygody ulubionych bohaterów, przeżywając ich wizytę w gabinecie, łatwiej wchodzą w rolę pacjenta, bo przecież ich bohater także siedział na fotelu stomatologicznym i było super.

Książka umożliwia zdobywanie wiedzy i stanowią genialną pomoc edukacyjną.

Współautorem książki jest Anna Trzepizur. Ja odpowiedzialna byłam za napisanie konspektu, za nakreślenie problemów stomatologicznych, z jakimi borykają się dzieci i ich rodzice. Nakreśliłam sytuacje, które pojawiają się w gabinecie stomatologicznym, ujawniłam niektóre emocje.

Anna Trzepizur ubrała to wszystko w bajki.

Jestem pasjonatką stomatologii, pasjonatką mojej pracy, pasjonatką piękna. Pasja w moim rozumieniu to duże zaangażowanie poparte wykształceniem, wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.

Jestem także amatorem piękna - piękna w każdej postaci. W przyrodzie, w sztuce, a przede wszystkim w człowieku. Mam tę możliwość i szczęście, że tworzę piękno każdego dnia.

Jak?

Tworzę piękne, harmonijne uśmiechy swoich Pacjentów.

Estetyka uśmiechu to nie tylko technika i technologia - to proporcje, kolor, kształt i harmonia.

Harmonijny uśmiech, to zdrowe, piękne, białe zęby, które każdorazowo są dziełem połączenia miłości do piękna oraz wiedzy, doświadczenia i indywidualnego podejścia do każdego Pacjenta.

Jestem ekspertem z zakresu stomatologii estetycznej, endodoncji oraz leczenia i rehabilitacji stawu skroniowo- żuchwowego, autorem publikacji w specjalistycznych magazynach.

Jestem stomatologiem holistycznym.

Lecząc zęby dbam, by zachowana była harmonia pomiędzy układem zębowym, mięśniami twarzoczaszki oraz układem stawowym.

Z dużą troską patrzę w moim gabinecie na małych Pacjentów. Na ich strach przed wizytą, emocje, ale także na strach rodziców, nie rzadko zdenerwowanie i dużą nerwowość, gdy dziecko nie chce usiąść na fotelu stomatologicznym, nie chce otworzyć ust, bo się boi.

Moim marzeniem jest, by dzieci z dużą otwartością, i zaufaniem przychodziły do gabinetu stomatologicznego. by tym wizytom nie towarzyszył strach, by gabinet stomatologiczny nie kojarzył się z bólem, cierpieniem i strachem.

Moim marzeniem jest, by dzieci i dorośli kojarzyli gabinet stomatologiczny z profilaktyką i estetyką.

Praktykują czynnie w zawodzie od 20 lat, „ wychowałam” sobie pacjentów, którzy wiedzą, że profilaktyka nade wszystko, którzy przychodzą na wizyty kontrolne co 6 miesięcy.

Ci pacjenci w sposób bardzo świadomy edukują swoje dzieci i przychodzą z  nimi  do gabinetu na wizyty adaptacyjne i profilaktyczne.

Serce się raduje, kiedy patrzy się na tych rodziców i na ich roześmiane dzieci, które czują się w gabinecie bardzo bezpiecznie.

Ale ciągle staram się edukować rodziców, uświadamiać w zakresie zdrowia jamy ustnej, wpływu chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia.

***

Opisana sytuacja to najlepszy dowód na to, iż lektura „Niecodziennych przygód Gryzka i Śmieszki u Wróżki Dentystki” powinna przemówić do wyobraźni dzieci. Autentyczne emocje muszą wzbudzać autentyczne reakcje, a że emocje są pozytywne, to i reakcji trzeba oczekiwać z nadzieją.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH