Partner portalu partner portalu partner portalu

Szkolny gabinet dentystyczny: wciąż nadzieje, czy już złudzenia?

ms
04-02-2016, 11:36
Szkolny gabinet dentystyczny: wciąż nadzieje, czy już złudzenia? Prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak – Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej
- Nie jest najważniejsze, żeby w każdej szkole był gabinet stomatologiczny, to zresztą nierealne. Istotne, aby powstały gabinety dentystyczne dedykowane tylko dzieciom i młodzieży. Mogą one funkcjonować w szkole, ale mogą również być usytuowane w okolicy placówek oświatowych, pracowałyby z dużym pożytkiem dla uczniów i przedszkolaków – uważa prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak – Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej.

Wiadomo, że realizacja dobrego programu profilaktycznego i leczniczego, który byłby efektywny w zachowaniu zdrowego uśmiechu wśród najmłodszego pokolenia, jest niezbędna. Wiadomo także i to, że o zadowalające rezultaty nie jest łatwo.

Prof. Dorota Olczak – Kowalczyk, występując w dzisiejszym programie Dzień Dobry TVN, zwróciła uwagę, że przesłany został właśnie do Ministerstwa Zdrowia raport, obejmujący wyniki analizy stanu zdrowia jamy ustnej wśród trzylatków i piętnastolatków. Badania przeprowadzono w 2015 r.

- Okazuje się, że ponad 50 proc. trzylatków ma ogniska próchnicowe, wśród młodzieży mającej 15 lat - odsetek ten sięga 94 proc. – relacjonuje prof. Dorota Olczak – Kowalczyk.

Konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej zestawiła te wyniki z podobnymi rezultatami badań przeprowadzonych w 2002 r. Z porównania wynika, że po 13 latach różnice na plus są znikome. Wśród pięciolatków statystyki poprawiły się może o jeden, dwa punkty procentowe, wśród piętnastolatków wynik jest podobny.

- Badania pokazują jak trudno jest doprowadzić do wyraźnej poprawy sytuacji. Program powrotu gabinetów dentystycznych do szkół musi być realizowany w sposób szczególnie rozumny. Ortodoksyjne używanie sformułowania „szkolne gabinety dentystyczne” może utrudniać wprowadzenie rozwiązań optymalnych – przestrzega  prof. Dorota Olczak – Kowalczyk.

- Świadomość w zakresie zasad dbania o zęby wśród dzieci, młodzieży i ich opiekunów jest stosunkowo wysoka. Problem w tym, że to przestrzeń pomiędzy teorią, a praktyką wyznacza stan zaniedbań – uważa prof. Dorota Olczak – Kowalczyk.

POLECAMY W SERWISACH