PARTNER PORTALU
partner portalu

Stomatologia dziecięca – pospolite ruszenie

Łukasz Sowa
07-03-2014, 08:27
Stomatologia dziecięca – pospolite ruszenie Stomatologia dziecięca – pospolite ruszenie (Fot. sxc.hu)
Aktywność oraz inicjatywy, które w ostatnim czasie obserwujemy wokół stomatologii dziecięcej, przypominają pospolite ruszenie. Przeciwnik jest jeden – próchnica. Chętnych, do stawienia jej czoła, wielu. Wyraźnego lidera – brakuje. Czy taka rywalizacja ma szanse na powodzenie?

Po latach informowania, jak to Polacy są czerwoną latarnią we wszelkich światowych statystykach poświęconych zdrowiu jamy ustnej, w 2013 roku coś w końcu się zmieniło. Zamiast po raz kolejny tylko przytaczać dane o pełnych próchnicy buziach maluchów, zaczęto działać. Na pierwszy rzut oka można zauważyć, że ogólnopolska walka z próchnicą przybrała chaotyczny wymiar. O zdrowie jamy ustnej dzieci upominają się wszyscy, ale każdy z osobna.

Atak frontalny

Jeżeli brać pod uwagę przeznaczane środki, to liderem walki o zdrowe zęby dzieci, mają szanse stać się autorzy projektu „Dzieciństwo bez próchnicy", współfinansowanego głównie z tzw. Funduszy Szwajcarskich. Na kampanię edukacyjno-promocyjną skierowaną do małych dzieci, ich rodziców, opiekunów i wychowawców będzie przeznaczone w sumie 19 mln złotych. Program ma objąć 300 tys. dzieci w wieku przedszkolnym, ale także lekarzy pediatrów, pielęgniarek i położnych. Projekt rozkręca się powoli, ale wkrótce ma być o nim głośno, nawet w telewizji.  - Lekarze stomatolodzy mogą włączyć się do propagowania idei projektu, między innymi poprzez dystrybucję materiałów informacyjnych, które będą dostępne na stronie internetowej projektu - apeluje prof. Maria Borysewicz-Lewicka, przewodnicząca Rady Programowej projektu.

Do przeciwpróchniczej ofensywy ruszyły też duże firmy. Wprawdzie akcja „Chroń Dziecięce Uśmiechy", organizowana wspólnie przez Wrigley Poland, producenta marki Orbit, wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem i Polskim Towarzystwem Stomatologicznym, odniosła gorzki sukces, to takim inicjatywom należy przyklaskiwać. - Dla Wrigley realizacja programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy" jest czymś zupełnie naturalnym. Chcemy mieć swój udział w zmniejszeniu poziomu próchnicy w Polsce, zaczynając od najbardziej potrzebujących - dzieci - mówi Jarosław Kutelski z Wrigley Polska. W ciągu dwóch miesięcy mobilne gabinety dentystyczne odwiedziły 24 szkoły podstawowe z pięciu województw. Odnotowany wskaźnik próchnicy wyniósł nawet 88 proc. Podczas realizacji programu okazało się, że dla niektórych dzieci była to pierwsza w ich życiu wizyta w gabinecie dentystycznym . W sumie w bezpłatnych przeglądach wzięło udział prawie 6 tys. uczniów.

Na froncie walki z próchnicą nieźle wypada również „Akademia Aquafresh". Zgodnie z założeniami, III edycja akcji miała objąć programem profilaktycznym pół miliona dzieci z 5 tys. przedszkoli. W projekt zaangażowało się ok. 850 gabinetów stomatologicznych.

POLECAMY W SERWISACH