PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Satyrą w strach dorosłego pacjenta

informacja prasowa/katkiel
05-06-2014, 11:37
Satyrą w strach dorosłego pacjenta Satyrą w strach pacjenta. Ilustracje Henryka Sawki z książki. fot. Stankowscy Stomatologia
Dentyści na wzór popularnego Patcha Adamsa coraz częściej podczas wizyt wykorzystują elementy terapii śmiechem. Mają nawet do tego książkę dla dorosłych.

Coraz częściej gabinety stomatologiczne w Polsce sięgają po terapie relaksujące pacjenta znane np. z klinik onkologicznych i oddziałów pediatrycznych. Z lękiem pacjentów przed leczeniem dentyści próbują walczyć z pomocą gelotologii, czyli terapii śmiechem. Powód? Śmiech i humor wzmaga u pacjentów produkcję endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia, odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i pozytywne nastawienie w trakcie leczenia. Twórcami metody w latach 60-tych XX wieku byli naukowcy z Uniwersytetu Stanforda, a także lekarz Hunter Cambell Adams (Patch Adams) i jego Gesundheit Institute.

Ten sam sposób postanowili ostatnio wykorzystać poznańscy dentyści i dostosować go do dorosłych pacjentów. Okazuje się bowiem, że podobnie jak w przypadku najmłodszych, tak i 30, 40-latkowie odczuwają silny stres związany z wizytą u dentysty. Żeby do nich trafić dentyści napisali pierwszą w Polsce książkę wykorzystującą elementy gelotologii. Składa się ona z 20 zabawnych ilustracji Henryka Sawki i 15 humorystycznych anegdot, pokazujących wizytę u dentysty w krzywym zwierciadle.

PAM Warszawa PTSS 1 

- Dorosłego pacjenta ciężko rozbawić kolorowanką czy zabawką, można natomiast to zrobić książką terapeutyczną. Czytając ją w domu lub w gabinecie, jest on w stanie przygotować się do wizyty u dentysty, poznając jego humorystyczną stronę. W ten sposób, pokazując zabawne sytuacje w gabinecie z udziałem pacjentów, uczymy się wyśmiewać nasz własny lęk, poznajemy jego irracjonalność - mówi lek. stom. Dorota Stankowska, autorka książki „Bądź bystry u dentysty".

- Troszkę to wiec przypomina czytanie kawałów przed wejściem na fotel dentystyczny. W ten sposób pacjent jest bardziej zrelaksowany, ma także, o czym rozmawiać z dentystą, jego nastawienie do zabiegu także diametralnie się zmienia - dodaje dentystyka.

Z takiej metody korzysta już kilka gabinetów w Polsce m.in. w Katowicach, Warszawie, Poznaniu i Bełchatowie, Łodzi. Tam pacjenci dostają do domu książki „Bądź bystry u dentysty". W pierwszej kolejności trafia ona do osób, które w wywiadzie lekarskim zaznaczają lęk przed leczeniem oraz silny stres towarzyszący wizycie.

- Jeśli będziemy mówić pacjentowi, że „dentysta nie boli" to, to nic nie da. On musi sam się o tym przekonać. Książka naszpikowana humorem, anegdotami, zabawnymi przypadkami i żartami nastawia pozytywnie do leczenia, ale także do samego dentysty i gabinetu. Często także to co przeczytał pacjent jest przedmiotem rozmowy z lekarzem - mówi lek. stom. Przemysław Stankowski, współautor książki.

Nowy Krakdent 2 

Dorota i Przemysław Stankowscy to dentyści z wieloletnim stażem, członkowie m.in. Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej i American Academy of Periodontology. W Poznaniu prowadzą swoją własną praktykę dentystyczną specjalizującą się m.in. w leczeniu implantologicznym, kanałowym, zachowawczym i protetyce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.