PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Rzecznik Praw Pacjenta o "zażaleniach" na dentystów

09-11-2012, 06:33
Rzecznik Praw Pacjenta o
Rzecznik Praw Pacjenta o "zażaleniach" na dentystów: Tylko 3 przypadki naruszenia prawa w 2012 roku
Dane dotyczące sygnałów od pacjentów skarżących się na świadczenia  realizowane przez dentystów -  faktycznie pochodzą z Biura Rzecznika Praw Pacjenta poinformowała infoDENT24.pl, Barbara Kozłowka, Rzecznik Praw Pacjenta. Wokół skarg pacjentów, a dokładniej czy rzeczywiście to były skargi i ile ich było - przetoczyła się dyskusja nie tylko w mediach branżowych. Okazuje się, że było ich słownie trzy, a nie trzy tysiące - jak informowały media. 

Wyjaśniamy w czym jest problem.

O zamieszaniu wywołanym publikacją informacji o 3 tys. zażaleń na lekarzy dentystów zgłoszonych w tym roku do biura RPP informowaliśmy kilka dni temu. Zrobiliśmy to niejako wywołani do tablicy, przez dr Annę Lellę, wiceprezesa NRL i szefową Komisji Stomatologicznej NRL, która zaniepokojona brakiem dokładnych informacji o źródle danych i sposobie ich weryfikacji, zwróciła się do Krystyny Barbary Kozłowskiej, Rzecznika Praw Pacjenta, o wyjaśnienie. W liście tym infoDENT24.pl został wymieniony, jako jeden z portali, który publikował takie dane. Nie było to prawdą, więc NRL sprostowała informację dzień później na swojej stronie internetowej.

Okazuje się, że dane, które wzbudzają tyle emocji faktycznie pochodzą z Biura Rzecznika Praw Pacjenta. - Zostały one przekazane w odpowiedzi na pytanie dziennikarki jednego z portali stomatologicznych   poinformowała infoDENT24.pl Barbara Kozłowska, Rzecznik Praw Pacjenta.

Czego dotyczyły dane?

- Pytanie nadesłane do RPP dotyczyło wyłącznie przykładowych zgłoszeń związanych z leczeniem stomatologicznym. Są one przekazywane do Biura przez pacjentów. Rzecznik nie informował zatem o sposobie ich weryfikacji, czy dalszej drodze ich ewentualnego wyjaśniania.

Pacjenci mogą kontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta mając do dyspozycji: - bezpłatną ogólnopolską infolinię 800 190 590, - drogę pisemną, - elektroniczną, - wizyty osobiste. Zdecydowanie najwięcej sygnałów w powyższej kwestii pacjenci zgłaszali drogą telefoniczną. - W takich sytuacjach pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, specjaliści z zakresu praw pacjenta, ochrony zdrowia i prawa, pomagają pacjentom przekazując w rozmowach informacje, jak w danej sytuacji postąpić, udzielają porad i wyjaśnień. W wielu przypadkach taka pomoc okazuje się skuteczna i nie wymaga prowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Rzecznika - wyjaśnia RPP.

Sygnały od pacjentów, a więc i te telefoniczne, analizowane są również pod względem liczby zgłoszeń. W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta istnieje system rejestracji telefonicznych zgłoszeń od pacjentów, który zawiera m.in. opis problemu oraz zakres udzielanych informacji. Jeśli w określonych sytuacjach niezbędne jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego, pacjenci są proszeni o dostarczenie niezbędnych dokumentów   wyjaśnia Barbara Kozłowska.

Trzy to nie trzy tysiące

Diabeł tkwi w szczegółach. W tym przypadku wydaje się, że to kwestia terminologii. W piśmie do wspomnianego portalu stomatologicznego (pismo to portal opublikował 7 listopada) Izabela Jakubczak-Rak pisze o ponad 3 tys. sygnałach od pacjentów dotyczących świadczeń z zakresu leczenia stomatologicznego. Nie o zażaleniach czy zarzutach, jak zinterpretowały to media, a w efekcie także Naczelna Rada Lekarska. Z drugiej jednak strony podane przykładowe "problemy" sugerowały, iż mamy do czynienia z licznymi skargami na funkcjonowanie opieki stomatologicznej.

- Ostatecznie okazało się , że w 2012 r. na podstawie wszczętych postępowań Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził tylko w trzech przypadkach naruszenie prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego informuje Barbara Kozłowska.

Pismo RPP do infoDENT24.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
newsDENT   rzecznik praw pacjenta   błąd dentysty   Wydarzenia  

POLECAMY W SERWISACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Puls HR House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kształcenia Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.