PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

RPP: na co skarżą się pacjenci dentystów

ms
06-02-2019, 08:11
RPP: na co skarżą się pacjenci dentystów Skargi pacjentów słane do Rzecznika Praw Pacjenta (foto: pixabay)
Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił statystykę dotyczącą skarg pacjentów na opiekę stomatologiczną. Wyniki są zaskakujące. Z reguły zastrzeżenia budzi nie praca lekarzy dentystów, co kulejący system, w którym przyszło im pracować.

W ramach leczenia stomatologicznego refundowane są m.in. świadczenia: ogólnostomatologiczne, chirurgii stomatologicznej, periodontologii (leczenie chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej), protetyki, pomocy doraźnej. Pacjentowi, zgłaszającemu się do stomatologa z bólem zęba, pomoc powinna być udzielona w dniu zgłoszenia w każdej placówce, która ma podpisaną umowę na świadczenie usług w ramach ubezpieczenia, a po godzinie 19.00 - w placówkach, w których pełniony jest dyżur stomatologicznej pomocy doraźnej.

Główne zgłoszenia w zakresie opieki stomatologicznej dotyczyły praw pacjenta do:  świadczeń zdrowotnych, co stanowiło: w latach 2015-2016 - 13 proc., w latach 2017-2018 - 15 proc. wszystkich zgłoszeń kierowanych za pośrednictwem infolinii w zakresie opieki stomatologicznej.

Najczęściej zgłaszane problemy dotyczyły realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych, w tym:
- odmowy udzielenia świadczenia w trybie nagłym;
- długich terminów oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego głównie w zakresie ortodoncji oraz protetyki;
- odmowy wykonania badań diagnostycznych, w tym badań obrazowych;
- zastrzeżeń do skuteczności leczenia oraz wykonywanych świadczeń (m.in. pozostawienie w kanale zębowym odłamka narzędzia, błędnie wykonana proteza czy implant stomatologiczny);
- braku możliwości wyboru medycznego o wyższej jakości (za dopłatą do świadczenia);
- nierespektowanie prawa pacjentów posiadających uprawnienia do przyjęcia poza kolejnością.

Jak wynika z zarejestrowanych rozmów telefonicznych, dotyczących opieki stomatologicznej, główne problemy dotyczą braku dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości leczenia kanałowego zębów trzonowych i przedtrzonowych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. W praktyce pacjenci pokrywają koszty leczenia stomatologicznego (w tym również koszty wykonywania protez zębowych) z własnych środków.

Formułowane przez dzwoniących zastrzeżenia dotyczyły standardów udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym poszczególnych procedur protetycznych, co stanowiło odpowiednio: w 2015 i 2016 r. - 52 proc., w 2017 r. - 42 proc., natomiast w 2018 r. - 33 proc. zgłoszeń kierowanych za pośrednictwem infolinii w zakresie prawa do świadczeń zdrowotnych obejmujących leczenie stomatologiczne.

Liczba zgłoszeń dotyczących długiego czasu oczekiwania na uzyskanie świadczenia zdrowotnego (głównie z zakresu protetyki) stanowiła w latach 2015-2016 - 14 proc., w 2017 r. - 20 proc., natomiast w 2018 r. - 17 proc. wszystkich zgłoszeń dotyczących prawa do świadczeń z zakresu stomatologii.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.