PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Polscy medycy nie zważają na potrzeby pacjentów?

ms
20-11-2015, 09:04
Polscy medycy nie zważają na potrzeby pacjentów? Pacjenci mają słaby kontakt z medykami (foto: pixabay)
Raport OECD Health at a Glance 2015 nie pozostawia złudzeń: w zestawieniu, określającym stopień spełnienia oczekiwań pacjentów, polscy medycy, funkcjonujący w publicznej ochronie zdrowia, znajdują się daleko w tyle za ich koleżankami i kolegami z innych państw członkowskich.

Wskaźniki raportu są przygnębiające dla Polski, gdyż to przecież lekarz i lekarz dentysta – jak nikt inny – wsłuchiwać powinien się w potrzeby, oczekiwania i bolączki pacjenta.

Na pytanie o to czy medycy poświęcają wystarczająco dużo czasu na rozmowę z pacjentem część osób korzystających z usług lekarza i lekarza dentysty twierdzi, że tak, ale oczywiście odsetek takich odpowiedzi jest różny, w zależności od państwa, w którym realizowano badanie.

Okazuje się, że w Polsce 59,6 proc. pacjentów zadowolonych jest z czasu poświęconego im przez medyka na rozmowę o dolegliwościach i przebiegu leczenia.

Szwecja, plasująca się tuż przed Polską, może pochwalić się zdecydowanie wyższym wskaźnikiem - 78,3 proc. Średnia OECD to aż 84,9 proc. W Holandii wskaźnik ten wynosi 85,1 proc., w Wielkiej Brytanii 86,3 proc., w Australii 86,5 proc., w Estonii 86,9 proc. , w Niemczech 88,2 proc., w Czechach 97,2 proc. Na czele listy jest Belgia 97,5 proc.

Równie kiepsko wypadają polscy medycy jeśli chodzi o zrozumiałe tłumaczenie pacjentom procedur medycznych. Odsetek zadowolonych Polaków sięga 70 proc. (69,5 proc.). Bezpośrednio przed Polską jest Szwecja ale ze wskaźnikiem 81,8 proc. Średnia OECD to 87,9 proc. 

Najlepiej w tym zestawieniu wypadają lekarze i lekarze dentyści z Belgii 97,8 proc., wyprzedzający koleżanki i kolegów z Luksemburga 97,5 proc. i Portugalii 96,3 proc.

Na pytanie czy lekarze i lekarze dentyści uzgadniają z pacjentami przebieg leczenia 47,9 proc. Polaków twierdzi, że tak. Pozytywnie na to samo pytanie odpowiada 62,1 proc. Hiszpanów, którzy bezpośrednio wyprzedzają w tym zestawieniu Polaków. Średnia OECD to 81,3 proc. Najlepiej sytuacja pod tym względem przedstawia się w Luksemburgu - 95,5 proc. odpowiedzi na tak, w Belgii (95,1 proc.) oraz w Portugalii (90,0 proc.).

Na kolejne pytanie: czy lekarz, lekarz dentysta daje pacjentom okazję do zadawania pytań - tylko 33,6 proc. Polaków odpowiada, że tak. Bezpośrednio przed nami plasują się Japończycy (69,8 proc.), Szwedzi (75,8 proc.) oraz mieszkańcy Izraela (78,4 proc.). Średnia OECD to 85,0 proc.

W tym obszarze relacji pacjent - medyk przodują Belgowie (97,7 proc.), Luksemburczycy (95,3 proc.) Szwajcarzy (94,4 proc.) i Czesi (94,0 proc.).

O ile statystyki te są wiarygodne, rzeczywistość nie wygląda najlepiej. To jak wypadają polscy lekarze wynika w dużej mierze z rozlicznych biurokratycznych obowiązków na nich nałożonych, które nie wiążą się bezpośrednio z leczeniem. Wycena procedur medycznych także nie pozwala na poświęcanie należnej uwagi pacjentom. Kolejne wyjaśnienie, że leczący się Polacy są szczególnie wymagający w stosunku do przedstawicieli ochrony zdrowia jest mało przekonujące.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
pacjenci   zarządzanie praktyką dentystyczną   OECD  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.