PARTNER PORTALU
partner portalu

Polscy medycy nie zważają na potrzeby pacjentów?

ms
20-11-2015, 09:04
Polscy medycy nie zważają na potrzeby pacjentów? Pacjenci mają słaby kontakt z medykami (foto: pixabay)
Raport OECD Health at a Glance 2015 nie pozostawia złudzeń: w zestawieniu, określającym stopień spełnienia oczekiwań pacjentów, polscy medycy, funkcjonujący w publicznej ochronie zdrowia, znajdują się daleko w tyle za ich koleżankami i kolegami z innych państw członkowskich.

Wskaźniki raportu są przygnębiające dla Polski, gdyż to przecież lekarz i lekarz dentysta – jak nikt inny – wsłuchiwać powinien się w potrzeby, oczekiwania i bolączki pacjenta.

Na pytanie o to czy medycy poświęcają wystarczająco dużo czasu na rozmowę z pacjentem część osób korzystających z usług lekarza i lekarza dentysty twierdzi, że tak, ale oczywiście odsetek takich odpowiedzi jest różny, w zależności od państwa, w którym realizowano badanie.

Okazuje się, że w Polsce 59,6 proc. pacjentów zadowolonych jest z czasu poświęconego im przez medyka na rozmowę o dolegliwościach i przebiegu leczenia.

Szwecja, plasująca się tuż przed Polską, może pochwalić się zdecydowanie wyższym wskaźnikiem - 78,3 proc. Średnia OECD to aż 84,9 proc. W Holandii wskaźnik ten wynosi 85,1 proc., w Wielkiej Brytanii 86,3 proc., w Australii 86,5 proc., w Estonii 86,9 proc. , w Niemczech 88,2 proc., w Czechach 97,2 proc. Na czele listy jest Belgia 97,5 proc.

Równie kiepsko wypadają polscy medycy jeśli chodzi o zrozumiałe tłumaczenie pacjentom procedur medycznych. Odsetek zadowolonych Polaków sięga 70 proc. (69,5 proc.). Bezpośrednio przed Polską jest Szwecja ale ze wskaźnikiem 81,8 proc. Średnia OECD to 87,9 proc. 

Najlepiej w tym zestawieniu wypadają lekarze i lekarze dentyści z Belgii 97,8 proc., wyprzedzający koleżanki i kolegów z Luksemburga 97,5 proc. i Portugalii 96,3 proc.

Na pytanie czy lekarze i lekarze dentyści uzgadniają z pacjentami przebieg leczenia 47,9 proc. Polaków twierdzi, że tak. Pozytywnie na to samo pytanie odpowiada 62,1 proc. Hiszpanów, którzy bezpośrednio wyprzedzają w tym zestawieniu Polaków. Średnia OECD to 81,3 proc. Najlepiej sytuacja pod tym względem przedstawia się w Luksemburgu - 95,5 proc. odpowiedzi na tak, w Belgii (95,1 proc.) oraz w Portugalii (90,0 proc.).

Na kolejne pytanie: czy lekarz, lekarz dentysta daje pacjentom okazję do zadawania pytań - tylko 33,6 proc. Polaków odpowiada, że tak. Bezpośrednio przed nami plasują się Japończycy (69,8 proc.), Szwedzi (75,8 proc.) oraz mieszkańcy Izraela (78,4 proc.). Średnia OECD to 85,0 proc.

W tym obszarze relacji pacjent - medyk przodują Belgowie (97,7 proc.), Luksemburczycy (95,3 proc.) Szwajcarzy (94,4 proc.) i Czesi (94,0 proc.).

O ile statystyki te są wiarygodne, rzeczywistość nie wygląda najlepiej. To jak wypadają polscy lekarze wynika w dużej mierze z rozlicznych biurokratycznych obowiązków na nich nałożonych, które nie wiążą się bezpośrednio z leczeniem. Wycena procedur medycznych także nie pozwala na poświęcanie należnej uwagi pacjentom. Kolejne wyjaśnienie, że leczący się Polacy są szczególnie wymagający w stosunku do przedstawicieli ochrony zdrowia jest mało przekonujące.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
OECD   pacjenci   zarządzanie praktyką dentystyczną  

POLECAMY W SERWISACH