PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Pierwszy kontakt z pacjentem determinantą późniejszych relacji

ms
31-10-2016, 10:21
Pierwszy kontakt z pacjentem determinantą późniejszych relacji Małgorzata Łozińska psycholog, trener i coach KIKO Business Solutions (foto: archiwum)
Dla ponad 90 proc. pacjentów niezwykle istotna jest dobra jakość komunikowania się z dentystą - tak wynika z analizy potrzeb pacjentów dentystycznych, przeprowadzonej przez KIKO Business Solutions w ramach międzynarodowego projektu COMDENT.

Dlaczego tak jest – tłumaczy specjalnie dla infoDENT24.pl Małgorzata Łozińska psycholog, trener i coach KIKO Business Solutions, psychoterapeuta, terapeuta uzależnień.

To ze wszech miar racjonalne i uzasadnione oczekiwania, ponieważ nawiązanie dobrego porozumienia nie tylko przyczynia się do sprawniejszego przebiegu leczenia, lecz może także zmniejszyć dyskomfort związany z lękiem, obawami pacjentów. Te są niekiedy paraliżujące, ponieważ pacjent poniekąd jest „skazany” na utratę poczucia kontroli, wynikającą m.in. z: faktu unieruchomienia na fotelu dentystycznym, niesymetrycznej relacji ekspert - pacjent. Lęk potęgowany jest także na skutek ingerencji obcej osoby w intymną strefę ciała, jaką jest jama ustna.

Nie zapominajmy, że każdy człowiek ma zastrzeżone terytorium, przestrzeń stanowiącą przedłużenie ciała. Badania nad potrzebą ochrony własnej przestrzeni zapoczątkował amerykański antropolog Edward Hall. Dzięki niemu lepiej rozumiemy sposoby nawiązywania kontaktu i pojęcie obszaru komfortu osobistego. Każdy człowiek ma swoją strefę publiczną, strefę społeczną. Minimalny dystans, jaki potrzebujemy zachować wobec obcych określany jest na 1,2 - 3,6 m. Strefa osobista, a więc dystans w kontaktach ze znajomymi, przyjaciółmi to odległość od 46 do 120 cm. Natomiast strefa intymna (od 45 do 15 cm) jest głęboko chroniona. Ludzie pozwalają ją przekraczać w zasadzie jedynie osobom bliskim emocjonalnie. Natomiast w przypadku kontaktu z dentystą są zmuszeni do wyrażenia zgody na jej naruszenie. Taka sytuacja przyczynia się do zwiększenia poziomu lęku i nieświadomej aktywacji obron.

Z pewnością lekarz dentysta na płaszczyźnie zawodowej ma przemyślanych wiele spraw, zachowań i procedur– np.: jakie zastosować: materiały, narzędzia, bądź jaką wybrać technikę.

Rzadko jednak stomatolog w pełni zdaje sobie sprawę, że ważną kwestią w budowaniu relacji jest pierwszy kontakt z pacjentem. Jeśli on dobrze przebiegnie, to lekarz może dostać swoisty „kredyt zaufania”, który można powiększyć lub niestety utracić w toku dalszej komunikacji. Ważny jest m.in.: szacunek, zrozumienie, ale też i świadomość, jak najlepiej je wyrazić, a czego unikać.

Naturalnie, ważne są słowa powitania. Zwykłe „dzień dobry” ma też swoją wagę, zwłaszcza gdy jest wypowiedziane w spokojnym, przyjaznym tonie. Uprzejmie i naturalnie.

Jednak najczęściej istotna wymiana informacji zachodzi jeszcze przed wypowiedzeniem pierwszych słów. Oczy osób mających je wypowiedzieć spotykają się, jest to niezwykle istotny moment, podczas którego jest przekazywanych wiele informacji i nie liczy się tak bardzo ich racjonalność.

Zgodnie z badaniami, które zapoczątkował antropolog Ray Birdwhistell, słowa stanowią mniej niż 35 proc. bezpośredniego przekazu, a ponad 65 proc. komunikacji przebiega na poziomie pozawerbalnym. Ważna jest postawa, mowa ciała, gesty, ewentualna synchronizacja mowy ciała między dwoma osobami lub jej brak. Zachodzi wymiana informacji przetwarzanych na poziomie nieświadomym, które wpływają na przebieg spotkania, wizyty i relacji. Warto zyskać większą świadomość tych procesów.

Pierwszy kontakt to najlepsza sposobność, żeby zainicjować każdego rodzaju relację między ludźmi, również na płaszczyźnie zawodowej. Kontakt taki odgrywa zasadniczą rolę. Później oczywiście nie zabraknie okazji do porozumiewania się, ale żadna z nich nie będzie tak ważna jak ta pierwsza. Warto z niej skorzystać.

Małgorzata Łozińska psycholog, trener i coach KIKO Business Solutions. Psychoterapeuta, terapeuta uzależnień. Certyfikowany coach w podejściu Multi Level Coaching, akredytowanym przez Izbę Coachingu.  Zrealizowała ponad 1500 godzin szkoleń w obszarze pomocy psychologicznej. Ukończyła  I oraz II- zaawansowany stopień szkolenia w zakresie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR).

 

POLECAMY W SERWISACH