PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Pacjent, także roszczeniowy, będzie miał silniejszą pozycję

miro
22-11-2013, 07:49
Pacjent, także roszczeniowy, będzie miał silniejszą pozycję Pacjent, także roszczeniowy, będzie miał silniejszą pozycję
Pacjent miałby większe prawa w przypadku sporów z leczącymi go medykami - Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt założeń nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Projekt ten podoba się m.in. członkom Business Centre Club.
Business Centre Club ocenia pozytywnie proponowane zmiany polegające na wzmocnieniu ustawowej ochrony praw pacjentów oraz poprawy skuteczności działania Rzecznika Praw Pacjenta.

Co szczególnie podoba się BCC?

Gwarancja ochrony danych osobowych pacjenta
Na akceptację zasługują spójne i kompleksowe zmiany dotyczące gwarancji ochrony danych osobowych pacjenta i ochrony dokumentacji medycznej. Projekt zawiera nowe rozwiązania dotyczące sposobu postępowania z dokumentacją medyczną po zakończeniu działalności leczniczej przez świadczeniodawcę. Projektowane regulacje, nakładając zobowiązania w tym zakresie, powinny jednocześnie wskazać nie tylko podmiot zobowiązany do przechowywania dokumentacji medycznej, ale także określić precyzyjnie sposób rozliczania kosztów z tym związanych.

Uproszczone procedury postępowania w sprawach tzw. zdarzeń medycznych
Za korzystne należy uznać propozycje uproszczenia procedury postępowania wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych oraz zgłaszania przez pacjenta sprzeciwu do opinii lub orzeczenia lekarskiego. Słusznie proponuje się odstąpienie od obowiązku wskazania przez pacjenta podstawy prawnej, w oparciu o którą wnosi on o zaskarżenie opinii lub orzeczenia lekarskiego.
Na poparcia zasługuje również propozycja dopuszczenia w postępowaniu przed komisją w zastępstwie radcy prawnego aplikanta radcowskiego oraz możliwość zaciągania opinii konsultantów z innych województw. Rozważenia wymaga zasadność skrócenia (z 30 do 14 dni) czasu na zajęcie stanowiska przez dyrektora podmiotu leczniczego, którego sprzeciw dotyczy. W każdym takim przypadku niezbędna jest (wymagająca czasu) dogłębna analiza nie tylko medyczna, ale i prawna oraz ekonomiczna.

Uprawnienia Rzecznika Praw Pacjenta
Zmiany dotyczące rozszerzenia uprawnień Rzecznika Praw Pacjenta to dobre propozycje. Umożliwią RPP podejmowanie skutecznych interwencji w ochronie praw pacjenta. Rozszerzony zostanie katalog przypadków, w których RPP może nałożyć na podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych karę pieniężną za ponowne podjęcie tych samych działań, uznanych uprzednio za praktyki naruszające zbiorowe prawa pacjenta oraz indywidualne prawa danego pacjenta.

Rozmowy kontrolowane
Słuszne są także propozycje dotyczące rejestrowania rozmów telefonicznych pomiędzy dyspozytorem medycznym, a zgłaszającym wezwanie. Rejestry powinny być spójne z projektem ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, przewidującym obowiązek ewidencjonowania przez trzy lata danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym: nagrań rozmów telefonicznych. Zaproponowany w założeniach trzymiesięczny okres przechowywania plików jest zbyt krótki.


infoDENT24.pl przypomina, że wymóg rejestrowania rozmów mają praktyki stomatologiczne świadczące nocne i świąteczne usługi medyczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.