• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Pacjenci skarżą się na brak dostępu do leczenia stomatologicznego

04-06-2013, 00:02
Pacjenci skarżą się na brak dostępu do leczenia stomatologicznego (foto: sxc.hu)
Pacjenci skarżą się na brak dostępu do leczenia stomatologicznego (foto: sxc.hu)
Odmowa udzielenia świadczenia gwarantowanego i pobieranie za nie opłat - to najczęstsze skargi dotyczące leczenia stomatologicznego, jakie wpłynęły w I kw. tego roku do Narodowego Fundusz Zdrowia. W porównaniu do IV kw. 2012 roku, liczba wszystkich skarg na świadczenia dentystyczne wzrosła o 1,9 proc.

1622 tyle skarg, w większości od niezadowolonych pacjentów, wpłynęło w tym roku - poinformował NFZ. Przede wszystkim dotyczyły działalności świadczeniodawców: dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej (57,6 proc.), i ich jakości (27 proc.).

Wśród tych z zakresu stomatologii najczęstsze obejmowały: odmowy udzielenia świadczenia gwarantowanego i pobierania za nie opłat. Ale były też zastrzeżenia do jakości stosowanych materiałów, a także uwagi na temat nieprzestrzegania harmonogramu pracy i list oczekujących poinformowała infoDENT24.pl Magdalena Szefernaker z Centrali NFZ.

W sumie skarg zarejestrowano 173 (10,7 proc. wszystkich). Oznacza to prawie dwuprocentowy wzrost w porównaniu do IV kw. 2012 roku - 113 skarg (8,8 proc.).

[caption id="attachment_7561" align="aligncenter" width="511" caption="Pacjenci skarżą się na brak dostępu do leczenia stomatologicznego (źródło: NFZ)"]Pacjenci skarżą się na brak dostępu do leczenia stomatologicznego[/caption]

Inne specjalności - barometr uczuć pacjentów

W porównaniu do poprzedniego kwartału znacząco wzrosła liczba skarg na świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej, co można wiązać z problemami z weryfikacją uprawnień oraz interpretacją tych informacji w eWUŚ.

Znacząco zmalała natomiast liczba skarg na odmowę leczenia spowodowaną wyczerpaniem kontraktu.

Wśród rozpatrzonych ponad 30 proc. skarg zostało uznanych za zasadne, 18 proc. za częściowo zasadne, zaś niemal połowa za niezasadne.

Zastrzeżenia jakie mieli pacjenci do leczenia szpitalnego to sposób udzielania i jakości świadczeń - najczęściej nie zgadzali się z odmową przyjęcia do planowej hospitalizacji z powodu rejonizacji lub odmową udzielenia świadczenia. Do NFZ trafiły także skargi na żądanie dodatkowego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń. Pacjenci zgłaszali też trudności w realizacji badań przed planowanym zabiegiem.

Pozostałe skargi dotyczyły: - zmiany terminu zabiegu operacyjnego lub wstrzymanie wykonywania zabiegów; - realizacji zlecenia na transport sanitarny po zakończonej hospitalizacji; - długiego okresu oczekiwania na realizację świadczenia w oddziale szpitalnym; - odmowy wpisania na listę osób oczekujących oraz pobierania opłat za gwarantowane świadczenia szpitalne.

W podstawowej opiece zdrowotnej (POZ) pacjenci skarżyli się m.in. na: -  odmowę wydania skierowania na badania diagnostyczne; - odmowę realizacji wizyty domowej; - odmowę przyjęcia lub wypisania recepty na leki refundowane z powodu negatywnej weryfikacji w eWUŚ; - długi czas oczekiwania na świadczenie. Zdarzało się również kwestionowanie kwalifikacji lekarza.

W ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (AOS) najczęściej skargi dotyczyły funkcjonowania poradni urazowo-ortopedycznej, okulistycznej, położniczo-ginekologicznej i kardiologicznej.

Wskaźnik liczby skarg na 100 tys. mieszkańców dla całego kraju wyniósł 2,8 i wzrósł o 0,3 w porównaniu do poprzedniego kwartału, a nieznacznie spadł w stosunku do IV kwartału 2012 r. - o 0,1. W porównaniu do I kwartału 2012 r. liczba skarg rozpatrzonych w NFZ zmniejszyła się o 20,9 proc., a w stosunku do IV kwartału 2012 r. wzrosła o ok. 11,7 proc.

W 37 przypadkach oddziały NFZ wystąpiły z wnioskami o przeprowadzenie kontroli u świadczeniodawców. Do końca I kwartału 2013 r. zakończono siedem postępowań.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
newsDENT   NFZ   opieka stomatologiczna   skargi na dentystów   Inicjatywy  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.