PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Należyta komunikacja z pacjentem to ważne zagadnienie – oceniają dentyści

ms
20-10-2016, 08:05
Należyta komunikacja z pacjentem to ważne zagadnienie – oceniają dentyści koki2.png
Zdaniem znaczącego odsetka ankietowanych dentystów, wizytówką fachowego stomatologa powinna być także dobra znajomość zagadnień z zakresu umiejętności i kompetencji komunikacyjnych w relacji z pacjentami – wynika z badania, przeprowadzonego w: Austrii, Grecji, Polsce i Rumunii, w ramach, współfinansowanego ze środków ERASMUS+, projektu COMDENT.

Zasadnicze pytanie, na które udzielali odpowiedzi, biorący udział w badaniu dentyści z: Austrii, Grecji, Polski i Rumunii, brzmiało: Z jakich obszarów należałoby mieć dodatkową wiedzę i umiejętności na początku praktyki w zawodzie lekarza dentysty?

Wskazania, otrzymane od praktykujących lekarzy dentystów, pogrupowano według kilku kategorii. Rozkład odpowiedzi czasami był bardzo podobny, niezależnie od państwa, w którym prowadzono badanie, ale zdarzały się również różnice – zważywszy na kraj, w którym pracują stomatolodzy.

- Zdaniem ankietowanych dentystów, wizytówką kompetentnego stomatologa powinna być m.in. dobra znajomość zagadnień z zakresu umiejętności i kompetencji komunikacyjnych w relacji z pacjentami. Na to zagadnienie zwracało uwagę 15,5 proc. badanych osób ze wszystkich czterech państw - mówi Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions, realizatora projektu COMDENT. 

Nie sposób mówić o budowaniu satysfakcjonującej relacji z pacjentem, a w konsekwencji o efektywnym leczeniu, bez znajomości technik mówiących o tym jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Na taką zależność wskazywał średnio co piąty badany. Wśród polskich dentystów odsetek ten był  zdecydowanie najwyższy: 27 proc. (najniższy w Grecji: 17 proc.).

Ważna dla stomatologów była także umiejętność pracy z pacjentem objawiającym lęk przed interwencją medyczną (średnio dla ponad 14  proc. badanych). Największy odsetek dentystów, zwracających  uwagę na to zagadnienie (ponad 19 proc.) pracuje w Grecji (w Polsce - 14 proc.). 

“Międzynarodowa analiza porównawcza potrzeb lekarzy dentystów w obszarze komunikacji interpersonalnej z pacjentem”.

Badania i analizy zostały przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu Partnerstw Strategicznych przez instytucje z cztery krajów europejskich realizujących Projekt COMDENT, współfinansowany ze środków ERASMUS+ Unii Europejskiej: KIKO Business Solutions z Polski, Synolic Ltd z Grecji,  ÖTZ-NLP &NLPt z Austrii, Mind Master Creative z Rumunii.

SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH