PARTNER PORTALU
partner portalu

Magdalena Suszyńska o higienistkach stomatologicznych

ms
17-10-2019, 08:00
Magdalena Suszyńska o higienistkach stomatologicznych Dypl. hig. stom. Magdalena Suszyńska, wykładowca szkół policealnych w zawodzie hig. stom.
Lista bolączek, trapiąca system kształcenia higienistek stomatologicznych, niestety jest imponująca. Zacznijmy od braku zbieżności, a w zasadzie od rozbieżności pomiędzy efektem kształcenia, a kryteriami weryfikacji wiedzy w podstawie programowej - mówi dypl. hig. stom. Magdalena Suszyńska, wykładowca szkół policealnych w zawodzie higienistka stomatologiczna.

Wspomnijmy o fakcie, że nauczyciele w każdej ze szkół niezależnie tworzą autorskie programy nauczania - ustalają w ramach jakiego przedmiotu, jakie efekty powinny być realizowane, tworzą plany dydaktyczne tzn. określają jakie tematy będą poruszać na zajęciach. Jeśli chcemy jednolitego kształcenia - powinniśmy mieć przede wszystkim ujednolicone programy nauczania i plany dydaktyczne.

Niestety obok szkół publicznych, a część z nich jest bardzo dobrze wyposażonych, coraz więcej funkcjonuje szkół prywatnych, którym często brak pełnego wyposażenia. Niesprawne unity stomatologiczne, które są jedynie atrapą, brak podstawowych narzędzi i materiałów.

Kolejna kwestia to egzaminy zawodowe, które w części praktycznej przeprowadzane są na modelach gipsowych. Egzamin praktyczny w żaden sposób nie sprawdza słuchaczy czy są gotowi do wykonania faktycznego zabiegu u pacjenta. Instruktaż higieny nie jest przekazywany ustnie pacjentowi tylko w formie pisemnej. Ewentualnie słuchacz na egzaminie demonstruje technikę szczotkowania bez możliwości wyjaśnienia, ponieważ na egzaminie musi panować całkowita cisza. Słuchacze również przez dwa lata nauki nie wykonują w szkole zabiegów z udziałem pacjentów. Z doświadczeń w szkole wynika, że wielu stomatologów sprowadza praktyki zawodowe do wykonywania obowiązków tylko w zakresie asystowania oraz utrzymania gabinetu w gotowości do pracy.

Zastanawiające są również statystyki dotyczące liczby słuchaczy, którzy kończą kierunki higienistki oraz asystentki stomatologicznej. W 2014 r. egzaminy zdało około 800 higienistek stomatologicznych i 1700 asystentek. Zdawalność tych egzaminów była na poziomie 65 – 70 proc. Przez lata proporcje się stopniowo zmieniały. W 2017 r. doszliśmy do stanu, w którym egzaminy końcowe zdało około 1800 higienistek i 900 asystentek. Zdawalność wzrosła do 98 proc. Cieszy ten wynik, ale czy na pewno mamy powody do radości? Zmieniły się statystyki zdawalności, ale nie sposób prowadzenia egzaminu i nadal dla przykładu słuchacz „udaje” wykonanie zabiegu na modelu gipsowym z nie podłączoną rękojeścią skalera. Nie mamy możliwości oceny skuteczności zabiegu, jeśli nie został on faktycznie wykonany.  Wyniki egzaminów zdają się nie mieć nic wspólnego z rzeczywistymi efektami nauczania.

Mamy również do czynienia ze zmianą proporcji liczby słuchaczy na podanych kierunkach, która wynikała w głównej mierze z informacji, że zostanie zlikwidowany kierunek asystentka stomatologiczna. Szkoły przestały prowadzić nabory na ten kierunek. Osoby, które zastanawiają się nad wyborem: asystentka - higienistka stomatologiczna radzą się w social mediach i często są wręcz namawiane, aby wybrać kierunek higienistki. Argumentowane jest to tylko o rok dłuższym kształceniem i większymi uprawnieniami, które uzyskają. Czy jednak każdy ma predyspozycje do wykonywania zawodu higienistki?

Słuchacze, przychodząc do szkoły policealnej, do końca nie wiedzą na czym zawód higienistki stomatologicznej polega. Czym powinien różnić się w praktyce od asystentki. W toku nauki okazuje się, że namówiona na dany kierunek przyszła higienistka świetnie sprawdziłaby się jako asystentka, ale nie do końca jako osoba samodzielnie pracująca z pacjentem.

Wykształciliśmy stosunkowo dużo higienistek – za mało asystentek. Wielu świadczeniodawców poszukuje asystentek. W związku z tym zatrudnia się higienistkę, która ma w zakresie obowiązków te przynależne asystentkom. U części higienistek narasta frustracja.

Wraz ze wzrostem liczby higienistek, wzrosły również aspiracje tej grypy zawodowej.  Oczekują one jasnego podziału obowiązków i wskazania konkretnych zabiegów, które mogą samodzielnie wykonywać. Określenie „zabiegi profilaktyczno-lecznicze” jest nieprecyzyjne, o czym również wspominają lekarze stomatolodzy. Oczywiście jeśli higienistka chce również wykonywać obowiązki asystentki - jest to dla niej korzystne pod kątem samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Zwłaszcza jeśli znajduje się na początku drogi zawodowej. Higienistki chcą żeby to był ich wybór, że wykonują "de facto" dwa osobne zawody.

Nie dziwmy się, że lekarze dentyści nie chcą nam zaufać. Po prostu boją się powierzyć pacjenta dopiero co wykształconej na modelu gipsowym higienistce. Nie dziwmy się skoro system kształcenia nastawiony jest na kształcenie teoretyczne na co wskazuje forma egzaminów państwowych. Są szkoły nastawione na praktyczną naukę zawodu, ale muszą zmieścić się w formule egzaminacyjnej.

Higienistki stomatologiczne, pracujące w zawodzie, są ambitne i zaangażowane. Wykonują pracę z największą starannością. Nieustannie, najczęściej na własny koszt, doskonalą wiedzę i umiejętności na płatnych szkoleniach i konferencjach.  Samokształcenie zawsze będzie koniecznością w naszym zawodzie. Tylko czy umiejętności praktycznych nie powinnyśmy zdobywać w takim samym trybie jak dzieje się to na uczelniach? Czym się różnimy, skoro absolwent kierunku higienistka stomatologiczna uczelni wyższej ma te same kompetencje co absolwent szkoły policealnej?

Czytaj także:
Higienistki: zmiany na lepsze muszą nastąpić
Wyniki ankiety „Higienistka - najlepszą inwestycją dentysty?”
Wybrane głosy w debacie „Higienistka – najlepszą inwestycją dentysty?”
Higienistka stomatologiczna w gabinecie - oczyma lekarza dentysty
Higienistka stomatologiczna w gabinecie - oczyma higienistki
Andrzej Cisło o zawodzie higienistki stomatologicznej
Ewa Mazur – Pawłowska o zawodzie higienistki stomatologicznej
Alicja Chowaniec Prażuch o zawodzie higienistki stomatologicznej
Dariusz Paluszek o zawodzie higienistki stomatologicznej
Katarzyna Ostrowska o zawodzie higienistki stomatologicznej
Karolina Kopciewicz Kozicka o higienistkach stomatologicznych

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.