PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Komunikacja z pacjentem piętą Achillesową polskich lekarzy

smn/PAP
08-12-2016, 12:00
Komunikacja z pacjentem piętą Achillesową  polskich lekarzy Brak komunikacji z pacjentem odbija się na leczeniu, ale i na sukcesie zawodowym (fot. pixabay)
Polscy pacjenci źle oceniają jakość komunikacji ze swoim lekarzem, Polska zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce wśród wszystkich badanych państw (według raportu OECD).

Raport Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia sytuację opieki zdrowotnej w krajach UE, a także w państwach kandydujących do Unii oraz Norwegii, Szwajcarii i Islandii.

Wynika z niego, że polscy pacjenci źle oceniają jakość komunikacji ze swoim lekarzem; Polska zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce wśród wszystkich badanych państw.

W raporcie czytamy, że jedynie co trzeciemu pacjentowi jego lekarz dał możliwość zadawania pytań (33,6 proc., przy średniej europejskiej 83,2 proc.). Również mniej niż połowa pacjentów była zaangażowana w podejmowanie decyzji dotyczących opieki i leczenia (47,9 proc., przy średniej 78,3 proc.). Pacjenci wskazywali także, że polscy lekarze poświęcają im mało czasu, a przekazywane przez nich informacje są trudne do zrozumienia.

Zaniepokojenie tymi wynikami wyraził minister zdrowia Konstanty Radziwiłł, który wskazywał, że jest to sprawa poważna, niewymagająca - jak inne - dużych nakładów. Zdaniem ministra, zmianę należy zacząć od odpowiedniego kształcenia w tym obszarze zarówno lekarzy, jak i innych pracowników medycznych.

Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej dr n. med. Katarzyna Jankowska, w rozmowie z PAP oceniła, że komunikację pacjentów z lekarzami utrudnia, zarówno brak kompetencji komunikacyjnych personelu medycznego, jak i duża ilość obowiązków biurokratycznych. - Obecnie biurokracja pochłania nawet 80 proc. czasu lekarzy - zaznaczyła.

Wskazała, że problemy komunikacyjne są także efektem stresu, z jakim lekarze muszą sobie radzić w codziennej pracy oraz brakiem zaufania ze strony pacjentów. Zdaniem ekspertki, wzrost zaufania można osiągnąć m.in. dzięki poprawie kompetencji komunikacyjnych lekarzy. - Badania pokazują, że lekarze, którzy mają wysokie kompetencje komunikacyjne cieszą się większym zaufaniem pacjentów - przekonywała Jankowska. Te wnioski potwierdzają także badania prowadzona na UJCM w Krakowie przez dr Wiolettę Bereziewicz.

- Kompetencje komunikacyjne lekarzy są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej, a ich rola zaczyna się  już na etapie zbierania wywiadu. Poprzez właściwie zebrany wywiad możemy postawić rozpoznanie i wspólnie z pacjentem uzgodnić właściwą terapię, dzięki czemu pacjent będzie ją realizował. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia aż 50 proc. pacjentów nie realizuje zaleceń lekarskich. Ponadto pojawia się duża dysproporcja między ogromnym postępem wiedzy medycznej a komunikacją między lekarzami a pacjentami, w której takiego rozwoju nie obserwujemy - powiedziała dr Jankowska.

Zdaniem Jankowskiej, komunikacja powinna być przedmiotem obligatoryjnym w programie kształcenia na polskich uniwersytetach medycznych. Jak powiedziała, na uczelniach niemieckojęzycznych już od kilkudziesięciu lat komunikacja jest przedmiotem obowiązkowym i ten program jest bardzo rozbudowany.

- Od dobrego lekarza wymaga się kompetencji komunikacyjnych, wiedzy, umiejętności badania fizykalnego i umiejętności rozwiązywania problemów. I o ile uczelnie w Polsce w tej chwili przygotowują dobrze przyszłych lekarzy w zakresie wiedzy i badania fizykalnego, to te dwa pozostałe punkty być może jeszcze wymagają rozwoju - przekonywała prezes PTKM. (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja z pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.