PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Komunikacja lekarz dentysta - pacjent. Wyniki europejskiego badania.

ms
20-10-2016, 08:50
Komunikacja lekarz dentysta - pacjent. Wyniki europejskiego badania. Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions
W ramach europejskiego projektu COMDENT zapytano lekarzy dentystów w: Austrii, Grecji, Polsce i Rumunii. jak postrzegają komunikację z pacjentem, czego potrzebują w zakresie takiej komunikacji, a także co jest dla nich ważne w tym obszarze.

Komunikacja lekarza dentysty z pacjentem jest integralną częścią praktyki zawodowej i jak każda umiejętność, może być ulepszana, zmieniana. 

Wyniki badania COMDENT można znaleźć w „Międzynarodowej analizie porównawczej potrzeb lekarzy dentystów w obszarze komunikacji interpersonalnej z pacjentem”.

Celem przeprowadzonych analiz było pogłębienie wiedzy z zakresu potrzeb lekarzy dentystów w obszarze komunikacji interpersonalnej m.in.:
- budowania relacji z pacjentem;
- komunikacji z pacjentem odczuwającym lęk przed interwencją medyczną;
- radzenia sobie w sytuacjach stresowych;
- szczegółowych potrzeb w kwestii tego co ważne w komunikacji lekarza stomatologa z pacjentem.

Szczegółowe badania i analizy potrzeb lekarzy dentystów w czterech krajach Unii Europejskiej trwały ok. 10 miesięcy (w 2015 i w 2016 r.) i były oparte nie tylko na ankietowych badania ilościowych, ale także na pogłębionych badaniach jakościowych.

Ponad 80 proc. europejskich lekarzy dentystów, biorących udział w badaniu, stwierdziło, że nie odebrało klasycznej edukacji (w ramach studiów) w obszarze komunikacji interpersonalnej z pacjentem.

W pogłębionych wywiadach dentyści potwierdzili ten fakt i zaznaczali, że czasami, jeszcze jako studenci, mogli obserwować starszych kolegów w ich pracy, jednakże nie mieli okazji uczestniczyć w oddzielnych zajęciach, wykładach czy warsztatach - tylko tego zagadnienia dotyczących.

Ponad 78 proc. badanych dentystów zgłosiło silną potrzebę edukacji i szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej na: wysokim, bardzo wysokim, albo niezwykle wysokim poziomie.

- Lekarze stomatolodzy z otwartością dzielili się przemyśleniami, doświadczeniami, a także radami dla koleżanek i kolegów - podkreśla Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions (współorganizator badań).

- Zakres zagadnień w tematyce komunikacji interpersonalnej, istotnych dla stomatologów, jest szeroki, jednak we wszystkich krajach dentyści podkreślali szczególnie potrzebę uzyskania głębszej wiedzy z zakresu m.in.: kształtowania  satysfakcjonującej relacji dentysta - pacjent, techniki radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach, techniki pracy z pacjentem, który boi się usługi dentystycznej, rozwoju umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej i znajomość technik radzenia sobie ze stresem – dodaje Inga Kołomyjska. 

Co ciekawe, analiza potwierdziła wiele podobieństw pomiędzy dentystami w różnych krajach. W części punktów potrzeby dentystów są podobne we wszystkich czterech, biorących udział w badaniu, państwach. Z kolei w niektórych odpowiedziach można było zauważyć rozbieżności pomiędzy krajami, mogące wynikać z różnic kulturowych, jak też z różnic w rozumieniu wybranych struktur lingwistycznych.   

SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.