PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Jak rozmawiać z pacjentem nauczą na studiach?

ms
23-05-2018, 08:00
Jak rozmawiać z pacjentem nauczą na studiach? Pacjent ignorowany przez lekarza? (foto: pixabay)
Rzecznik Praw Pacjenta razem z prezesem Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów uczelni medycznych w Polsce, z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.

Nieporozumienia w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem powodują spadek zaufania do osób udzielających świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza lekarzy. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta razem z prezesem Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych w Polsce, z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem. Studenci kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych powinni mieć możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy praktycznej m.in. w jaki sposób przekazywać pacjentom informacje, szczególnie w ciężkich dla nich chwilach.

W dzisiejszych czasach pacjenci są coraz bardziej świadomi praw jakie przysługują im podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Chorzy oczekują od personelu medycznego nie tylko profesjonalnego i zgodnego z zasadami aktualnej wiedzy medycznej udzielania im świadczeń, ale także poszanowania prawa do informacji o stanie zdrowia czy też możliwości przedstawienia lekarzowi swojej opinii na temat leczenia.

Taka wiedza nie powinna być odbierana przez środowisko lekarskie jako podważanie ich kompetencji lecz jako chęć aktywnego włączenia się w proces leczenia. Obawiając się o swój stan zdrowia, pacjenci często stają przed problemami dotychczas nieznanymi. W sytuacji ciężkiej choroby np. onkologicznej czy też zagrożenia życia - strach potęguje dyskomfort psychiczny i rodzi różnego rodzaju obawy związane z leczeniem. Pacjent staje się zdezorientowany, zdenerwowany lub zniecierpliwiony.

Osoba, udzielająca pacjentowi informacji o jego stanie zdrowia, musi wziąć pod uwagę, że chory bardzo często ma znikomą wiedzę na temat swojej choroby, dlatego powinna zrobić to w sposób jak najbardziej zrozumiały. Dobrze przekazana informacja z pewnością wpłynie pozytywnie na współpracę między lekarzem a pacjentem, a w konsekwencji na cały proces leczenia pacjenta i jego szybszy powrót do zdrowia.

- Pacjent, który wierzy w proces leczenia, widzi jego sens, ufa lekarzowi i całemu personelowi jest w dużo lepszej kondycji i szybciej dochodzi do zdrowia niż pacjent, który takiego poczucia bezpieczeństwa nie ma – zaznaczył RPP Bartłomiej Chmielowiec.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
rzecznik praw pacjenta   NIL  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.