PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Jak przygotować pacjenta do leczenia i jak je prowadzić

ms
24-11-2016, 08:07
Jak przygotować pacjenta do leczenia i jak je prowadzić Przygotuj pacjenta do zabiegu, ale jak? (foto: pixabay)
- Dentyści nie są od zalepiania dziur w zębach, tylko od leczenia chorób jamy ustnej. Jak powinno przebiegać przygotowanie pacjenta do leczenia – informuje dr n. med. Michał Ganowicz, lekarz stomatolog.

Przygotowanie pacjenta
Chyba każdy lekarz dentysta zgodzi się ze mną, że dużo przyjemniej pracuje się, jeśli pacjent ma zadbane zęby. Wyjątkiem są tu oczywiście pacjenci bólowi, którzy wymagają natychmiastowej pomocy, a instruowanie ich np. o sposobie mycia zębów jest czynnością drugoplanową, którą z konieczności należy przełożyć na kolejne wizyty.

Nawet jeśli tylko dentysta wymienia niewielkie wypełnienie, powinien robić to przy wyczyszczonych zębach.

Jeśli z jakiegokolwiek powodu, przy złej higienie pacjenta nie można najpierw wykonać pełnego, profesjonalnego oczyszczenia zębów, powinno się przynajmniej oczyścić leczony i sąsiednie zęby skalerem (jeśli istnieje taka potrzeba) i szczoteczką lub gumką z pumeksem.

Pozostawione kamień, osad czy płytka nazębna będą mieć negatywny wpływ na szczelność nowego uzupełnienia oraz na dobór koloru wypełnienia. W ekstremalnych sytuacjach, np. przy nasilonym krwawieniu z dziąseł, lepiej założyć tymczasowe wypełnienie z cementu szkłojonomerowego, wyleczyć zapalenie i dopiero potem wykonać wypełnienie.

Standardowo przed wdrożeniem ostatecznego planu leczenia, jeśli tylko pacjent tego wymaga, powinno się skierować go do higienistki stomatologicznej. Jej zadaniem jest profesjonalne oczyszczenie zębów oraz nauka i motywacja pacjenta do utrzymywania dobrej higieny jamy ustnej. Po jednej, czasami dwóch takich wizytach, pacjent jest zwykle gotowy do dalszego leczenia.

Plan leczenia
Przed rozpoczęciem leczenia warto też przedstawić pacjentowi plan leczenia, nawet jeśli chodzi tylko o kilka wypełnień. Na jednym z wykładów, John Kois powiedział: ”Bb a healer not a hitman”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: bądź uzdrowicielem nie snajperem.

Dentyści nie są od zalepiania dziur w zębach, tylko od leczenia chorób jamy ustnej. Plan leczenia ma kilka niepodważalnych zalet: po pierwsze systematyzuje proces leczenia, po drugie pozwala zorientować się, jakie są potrzeby pacjenta, a także jego możliwości finansowe.

Taka procedura ułatwia rozłożenie leczenia w czasie zgodnie z potrzebami i możliwościami finansowymi pacjenta. Dzięki planowi, przynajmniej w przybliżeniu, pacjent orientuje się, jakie koszty leczenia poniesie. Oczywiście określenie kosztów nie zawsze jest możliwe, gdyż zdarzają się pacjenci z bardzo złą higieną jamy ustnej, u których trudno wykryć ubytki próchnicowe.

W takich wypadkach postępowanie powinno być oczywiste - profesjonalne oczyszczenie zębów, ale nie tylko. Warto znaleźć przyczynę tego stanu i ją wyeliminować.

Jeden z moich pacjentów rzucił palenie papierosów po leczeniu implantologicznym, bo słusznie obawiał się, że palenie papierosów może źle wpłynąć na efekty kosztownego leczenia. Czasami, jak w przypadku mojego kolegi, wystarczy dać odpowiednie narzędzie: szczoteczkę elektryczną i nitkę wodną np. Philips Sonicare oraz AirFloss. Bywa, że taka procedura wystarczy, aby radykalnie poprawić poziom higieny w jamie ustnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   zarządzanie gabinetem   Philips  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.