• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

I kto powiedział, że stomatologów jest za dużo – komentarz Andrzeja Cisły

ms
17-02-2017, 08:04
I kto powiedział, że stomatologów jest za dużo – komentarz Andrzeja Cisły Dentystów w sam raz? (foto: pixabay)
Materiał infoDENT24.pl o zapotrzebowaniu na lekarzy dentystów Kto wymyślił, że jest za dużo dentystów? zainspirował Andrzeja Cisłę wiceprezesa WIL i przewodniczącego KS WIL, który na stronie Autonomia Stomatologów opublikował rozbudowany komentarz.

Oto wpis Andrzeja Cisły.

infoDENT24.pl  opublikował artykuł, w którym wskazuje na wyniki analiz przygotowanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dane zbierano w ramach programu "Barometr zawodów". Z przytoczonych danych można podobno wysnuć wnioski co do tego czy lekarzy (w tym lekarzy dentystów) jest mało, dużo, czy w sam raz. Wnioski takie opierać miałyby się na relacji poszukujących pracy do ofert pracy w poszczególnych powiatach.

W tym kontekście redakcja infoDENT24.pl zadaje dość przewrotne pytanie "i kto powiedział, że stomatologów jest za dużo?"
Redakcję trudno podejrzewać o szerzenie taniego populizmu - ten artykuł trzeba potraktować jako zaznaczenie do jakich wniosków może doprowadzić proste spojrzenie na liczby nie podparte żadną metodologiczną refleksją. Redakcja zresztą czyni wprost stosowne zastrzeżenie.

To co piszę dalej dotyczy w szczególności stomatologów, ale i rynku lekarzy (medycyny) też nie można z podobnych względów opisywać zestawieniem relacji podaży i popytu na pracę.

Jak więc wspomniałem, dokonywanie analiz i wyciąganie wniosków strategicznych bez należytej metodologii nie prowadzi na ogół do niczego dobrego. Łatwo dodać dwa do dwóch i uzyskać  przysłowiowe dwadzieścia dwa.

To co powinno się zrobić, to odniesienie  modelu pracy jaką się analizuje do modelu pracy panującego na rynku.

Weźmy dla przykładu informatyków, czyli jak my – „specjalistów". Otóż modelem wykonywania zadań jest tam praca najemna. Każdy spec szuka rzecz jasna coraz lepszego zajęcia, są całe rozwinięte strategie budowania pozycji w branży, ale sam informatyk - co do zasady - nie stworzy sobie firmy, która zawojuje rynek. Dlatego do pewnego poziomu specjalizacji w tej branży można poszukiwać punktu równowagi pomiędzy oferującymi pracę, a szukającymi pracy na oficjalnym rynku pracy.

W naszej profesji modelem docelowym jest albo wykreowanie własnej praktyki, coraz częściej podmiotu opartego na małej spółce lub praca samozatrudnionego specjalisty w mającej naprawdę dobrze ugruntowaną pozycję dużej prywatnej klinice. 

Dla takiego modelu wykonywania zawodu nie prowadzone są statystyki poszukiwania pracy: duże specjalistyczne kliniki szukają narybku lub specjalistów najczęściej przez kontakty branżowe, a nie przez urzędy pracy.

Tak samo lekarze dentyści, którzy poczują, że pod względem umiejętności "stanęli na nogach" nie idą do urzędu pracy, tylko szukają sami, albo w niewielkiej grupie, miejsca na założenie poradni.

Następnym dowodem nieprzystawania stomatologii do takich modeli badawczych jest procent migrujących zarobkowo. Tego co budujemy nie da się „wyeksportować", zwinąć w jednym miejscu i rozwinąć z powodzeniem w innym. Stąd konieczność przenosin z miasta do miasta jest na pewno dla lekarza mającego rozwinięta praktykę sytuacją, co do zasady wyjątkową.

SŁOWA KLUCZOWE
rynek pracy   Andrzej Cisło  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.