PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu – idea

ms
30-05-2018, 07:00
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu – idea Program dentobus w realizacji (foto: CM Corten Medic)
Głosów krytyki funkcjonowania dentobusów jest wiele, niewielu jednak nawet widziało na własne oczy przedmiot krytyki. To oczywiste, że najwięcej uwag na temat idei mobilnych gabinetów stomatologicznych powinni mieć ci, którzy w nich pracują na co dzień. Dla oceniających ex cathedra uwagi te z pewnością będą zaskakujące.

infoDENT24.pl postanowił sprawdzić jak pracuje w terenie jeden z pierwszych dentobusów, jakie zaczęły funkcjonować w Polsce. Prowadzi go Centrum Medyczne Corten Medic Tomasza Sikory na podstawie umowy z Mazowieckim OW NFZ.

infoDENT24.pl: Skąd pomysł na realizowanie świadczeń stomatologicznych w dentobusie w sytuacji, gdy duża grupa koleżanek i kolegów po fachu uważa, że program ten ma tyle wad, iż należałoby go gruntownie zmodyfikować, o ile nie jest już możliwe wycofanie się z jego realizacji bez nadmiernych strat.

      Paweł Korneta, manager Pionu Strategii i Rozwoju Centrum Medycznego Corten Medic: Na realizację programu walki z próchnicą w dentobusach można patrzeć z różnych perspektyw. Z naszej perspektywy, koncentrujemy się na rozwiązaniach i realizacji idei tego programu, a więc na poprawie stanu zdrowia jamy ustnej polskich dzieci i młodzieży. Widzimy zapotrzebowanie na szeroko rozumianą opiekę stomatologiczną, która obejmuje zarówno profilaktykę i leczenie, jak i edukację dzieci i ich rodziców.

Oczywiście do przestrzeni publicznej przebijają się bardziej krytyczne uwagi. Zdziwiony jestem słowami negacji osób, które bez znajomości zagadnienia, dezawuują program opieki stomatologicznej w dentobusach. Mam nadzieję, że co do celu i zasadności realizacji tego programu, tego typu głosów będzie coraz mniej. Fakty są takie, że Corten Medic w przeciągu niecałego miesiąca udzielił w dentobusie świadczeń stomatologicznych prawie 400 dzieciom. Rodzice dostali potrzebne informacje o aktualnym stanie jamy ustnej dziecka oraz wskazania w zakresie kontynuacji leczenia.

Wiele słów krytyki dotyczy zaproponowanych rozwiązań w zakresie kwestii operacyjnych czy finansowych. W moim przekonaniu wynikają one z faktu, że do realizacji tego programu potrzebny jest duży zespół - nie tylko medyczny, ale również administracyjny. Kwestie zbierania oświadczeń, kontaktu z przedstawicielami szkół, czy rodzicami są rozwiązywane właśnie dzięki pracownikom niemedycznym. Niektóre sprawy będzie można ocenić dopiero po jakimś czasie na przykład realizację świadczeń w zimie.

infoDENT24.pl: No właśnie, porozmawiajmy o problemach. Nie ukrywajmy, że takie występują. W ocenie doświadczonych świadczeniodawców przekreślają one skutecznie ideę dentobusów. Czy zatem kierownictwo Centrum Medycznego Corten Medic czegoś nie doczytało, czy - nie patrząc na koszty - zdecydowało się na szlachetną walkę z epidemią próchnicy wśród najmłodszego pokolenia Polaków?
Paweł Korneta: Ani jedno, ani drugie. Warunki kontraktu przestudiowaliśmy drobiazgowo. Opracowaliśmy symulacje dla różnych rozwiązań ekonomicznych i organizacyjnych. Nasza decyzja była w pełni świadoma. Co do szlachetnej walki z próchnicą to zdradzę, że od dawna myśleliśmy o uruchomieniu zębobusu we własnym zakresie. Z naszego wieloletniego doświadczenia - a dodam, że Corten Medic od 25 lat udziela świadczeń stomatologicznych w Warszawie i Radomiu – wynika, że lecząc dzieci nie możemy poprzestać na przyjmowaniu w pełni uświadomionych rodziców karnie przyprowadzających pociechy do naszych stacjonarnych gabinetów. Przy takim podejściu, to nawet w gabinetach stacjonarnych, świadczeniodawca będzie miał problem ze zrealizowaniem 22 500 punktów w ramach kontraktu z pedodoncji. Konieczne jest uświadamianie rodziców, szczególnie tych którzy nie przykładają wagi do profilaktyki stomatologicznej swoich dzieci.

infoDENT24.pl: Zgoda, walka z próchnicą - jak wynika z przygnębiających wskaźników, opisujących zastraszający poziom epidemii próchnicy - jest nieskuteczna. Sytuacja taka pośrednio wynika z poziomu świadomości rodziców. Czy nie jest jednak tak, że odpowiedzialni za politykę zdrowotną próbują szesnastoma dentobusami załatwić problem, którego załatwić się w ten sposób nie da.
Paweł Korneta: Nie jesteśmy od oceny działań Ministerstwa Zdrowia, czy NFZ. Natomiast, staramy się wykonać postawione przed nami zadania jak najlepiej. Efekty tej pracy, przynajmniej w początkowym okresie są bardzo optymistyczne.

W naszym przypadku w projekt dentobusu została zaangażowana spora grupa pracowników. Podstawą jest oczywiście załoga mobilnego gabinetu stomatologicznego. To są co najmniej trzy osoby: lekarz dentysta, higienistka stomatologiczna oraz kierowca dentobusu. Stworzyliśmy kilka takich zespołów. Każdy z nich wyjeżdża w teren według ściśle określonego harmonogramu. Organizacja pracy zespołu medycznego na miejscu jest sprawą zasadniczą.

Drugi zespół - administracyjny - odgrywa również ważną rolę. To dzięki jego zaangażowaniu udaje nam się nawiązać kontakty z kierownictwem szkół i przedszkoli, przedstawić ofertę i tak ją przygotować, aby kontakt z nami uczniów i przedszkolaków nie kończył się na jednorazowej wizycie w dentobusie i ustaleniu zakresu leczenia, które ostatecznie i tak nie zostałoby wdrożone.

Czytaj także:
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu - logistyka
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu - finanse
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu – zaplecze techniczne
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu – sprzęt stomatologiczny
Dlaczego krytykowanie dentobusów nie ma sensu – blisko ideału?

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Planmeca   Prawda_o_dentobusach   Corten Medic  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.