PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Czego potrzebuje pacjent w kontakcie ze stomatologiem?

ms
20-10-2016, 08:23
Czego potrzebuje pacjent w kontakcie ze stomatologiem? comde.png
W ramach międzynarodowego europejskiego projektu COMDENT,zapytano pacjentów: jak postrzegają komunikację, czego potrzebują w obszarze komunikacji ze stomatologiem, a także co jest dla nich ważne w tym obszarze. Wszytko po to, aby poznać potrzeby pacjentów w obszarze komunikacji z lekarzem dentystą,

Wyniki badania COMDENT można znaleźć w “Międzynarodowej analizie porównawczej potrzeb pacjentów w obszarze komunikacji interpersonalnej z lekarzem dentystą”. Badania przeprowadzono w czterech krajach: Austrii, Grecji, Polsce i Rumunii.  

Pacjent jest aktywnym uczestnikiem komunikacji interpersonalnej z lekarzem, a wizyta u lekarza dentysty często budzi emocje u pacjenta, jeszcze przed samym jej umówieniem. Analiza wykazała, że ok. 92 proc. spośród badanych pacjentów, we wszystkich krajach objętych badaniem, oceniło  komunikację interpersonalną jako: ważną, bardzo ważną albo niezwykle ważną.

Ponad jedna trzecia pacjentów uważa za niezwykle istotne pozytywne podejście dentysty do pacjenta. Takie podejście było definiowane przez większość pacjentów jako: poczucie humoru, tworzenie miłej atmosfery, uprzejmość, otwartość, dobre wychowanie, okazywanie szacunku.

W Grecji, Polsce i Rumunii średnio 42 proc.  pacjentów uważało za najważniejsze w kontakcie z dentystą pozytywne podejście stomatologa do pacjenta.

W Austrii pozytywne podejście do pacjenta znajdowało się na drugim miejscu najczęściej udzielanych odpowiedzi (tak wybrało 32 proc. pacjentów), na pierwszym miejscu - jako najważniejszy - ponad 37 proc. pacjentów wybrało profesjonalizm.

- Pacjenci zapytani co szczególnie cenią podczas kontaktu z dentystą, we wszystkich krajach, najczęściej wskazywali, że poza profesjonalną wiedzą, niezwykle cenią sobie: szacunek, uprzejmość, dobry, miły kontakt ze stomatologiem. Rezultatem tego dobrego kontaktu jest poczucie komfortu podczas wizyty - mówi Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions.

- Umiejętności społeczne lekarzy dentystów są niezwykle cenione przez pacjentów. Niektórzy z pacjentów są gotowi jechać do zaufanego lekarza stomatologa wiele kilometrów – komentuje wyniki badań Inga Kołomyjska.

We wszystkich krajach biorących udział w projekcie ponad 72 proc.  pacjentów odczuwało lęk przed wizytą dentystyczną. W opinii europejskich pacjentów średnio połowa dentystów poradziła sobie z lękiem pacjenta podczas wizyty dentystycznej.

                                 ***

    „Międzynarodowa analiza porównawcza potrzeb pacjentów w obszarze komunikacji interpersonalnej z lekarzem dentystą” jest elementem innowacyjnego projektu współfinansowanego ze środków Programu ERASMUS+ Unii Europejskiej zatytułowanego „Rozwój kompetencji lekarzy dentystów z zakresu komunikacji interpersonalnej” o akronimie COMDENT.

SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH