PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Co najbardziej ceni sobie pacjent w kontakcie z dentystą?

ms
25-10-2016, 10:22
Co najbardziej ceni sobie pacjent w kontakcie z dentystą? Oczekiwania pacjentów wobec dentystów (foto: pixabay)
Chcąc poznać potrzeby europejskich pacjentów dentystycznych w zakresie kontaktów z lekarzem dentystą zapytano pacjentów w: Polsce, Austrii, Grecji i Rumunii „Co najbardziej cenisz sobie w usłudze dentystycznej?”

W ramach międzynarodowego projektu COMDENT anonimowe pytania skierowano do prawie 700 pacjentów.

Jak wynika z badania, pacjenci wysoko cenią sobie uprzejmość obsługi i sympatyczny kontakt z dentystą. Tak odpowiadało od 16 do 20 proc. pacjentów (w Austrii i Rumunii cechę tę wskazywano na pierwszym miejscu, a w Polsce i Grecji na drugim wśród innych analizowanych w badaniu). Zagregowane dane z czterech państw (średnia arytmetyczna) podają tę cechę jako najczęściej wskazywaną.

Na drugim miejscu (średnia z czterech badanych państw) pacjenci wskazywali oczekiwany efekt z leczenia (17 proc.), na trzecim zaś - kompetencje fachowe, wiedzę i kwalifikacje (16 proc).

Równie ważne dla pacjentów jest dobre samopoczucie podczas wizyty, jak to, że  stomatolog dba o to żeby zabieg był jak najmniej bolesny (średnio po 15 proc.).

Poza drobnymi rozbieżnościami procentowymi, dotyczącymi szczegółowych oczekiwań  pacjentów w poszczególnych krajach, większość odpowiedzi nie różni się znacząco. Pacjenci, często potrzebują podobnego podejścia lekarza, bez względu na to czy żyją w: Austrii, Polsce, Grecji lub Rumunii, a jedynie nieco odmiennie akcentują wagę jednej lub drugiej potrzeby dla nich najważniejszej.

- Umiejętność budowania kontaktu, komunikacji lekarzy dentystów są niezwykle cenione przez pacjentów w czterech krajach, objętych badaniem - mówi Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions, realizatora projektu w Polsce. - Pacjenci zapytani co szczególnie cenią podczas kontaktu z dentystą, najczęściej wskazywali, że poza profesjonalną wiedzą, niezwykle cenią sobie szacunek, uprzejmość, dobry kontakt ze stomatologiem. Dlatego doskonalenie komunikacji interpersonalnej to zasób, na który warto zwrócić uwagę i w niego inwestować – dodaje Inga Kołomyjska.

Badania i analizy zostały przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu Partnerstw Strategicznych przez instytucje z cztery krajów realizujących projekt COMDENT „Developing communication competences among medical doctors with specialization in dentistry”, współfinansowany ze środków ERASMUS+ Unii Europejskiej: KIKO Business Solutions z Polski, Synolic Ltd z Grecji,  ÖTZ-NLP &NLPt z Austrii, Mind Master Creative z Rumunii.

SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja_z_pacjentem   KIKO   Inga Kołomyjska  

POLECAMY W SERWISACH