PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

CMC Group: raz zawstydzony pacjent nie wróci na kolejną wizytę do gabinetu

CMC Group
12-03-2014, 10:43
CMC Group: raz zawstydzony pacjent nie wróci na kolejną wizytę do gabinetu CMC Group: raz zawstydzony pacjent nie wróci na kolejną wizytę do gabinetu (Fot. sxc.hu)
Pacjenci wstydzą się wyglądu swoich zębów. Z tego powodu wielu z nich odwleka wizytę u dentysty lub w ogóle z niej rezygnuje – wynika z badania przeprowadzonego przez CMC Group. Wstyd jest silną emocją, która ma swoje konsekwencje. Dlatego raz zawstydzony pacjent nie wróci na kolejną wizytę do tego samego gabinetu. Jakie umiejętności lekarza rozproszą wstyd i przełożą się na liczbę pacjentów?

W badaniu internetowym, przeprowadzonym przez firmę CMC Group w lutym br. wśród blisko 350 osób, ponad 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zwraca uwagę na stan zębów innych ludzi. Badana grupa jest zgodna co do tego, że zdrowe i zadbane uzębienie wpływają na atrakcyjny wygląd. 67 proc. twierdzi, że kondycja zębów jest oznaką statusu społecznego, zaś 94 proc. uważa, że osoby z widocznymi brakami w uzębieniu są w naszym społeczeństwie negatywnie postrzegane.

- Wygląd zębów ma wpływ nie tylko na subiektywne postrzeganie i poczucie własnej wartości, ale również na ocenę innych osób. Piękny uśmiech uruchamia w ludzkim umyśle korzystne skojarzenia, wzmacnia pozytywnie oraz wpływa na atrakcyjność interpersonalną - mówi Marta Wojciechowska, coach i psycholog motywacyjny, współautorka badania CMC Group. - Jesteśmy skłonni bardziej lubić ludzi ładnych, przystojnych i zadbanych, ponieważ na podstawie takiego wyglądu przypisujemy im pozytywne cechy osobowościowe. Z tego wynika, że atrakcyjny wygląd jest psychologicznie cechą bardzo pożądaną, która pociąga za sobą wiele korzyści - dodaje.

Jak działa wstyd?

Co czwarta badana osoba twierdzi, że odczuwała wstyd podczas wizyty u dentysty z powodu problemu, z którym się zgłosiła. 12 proc. respondentów przyznaje, że wstyd skutecznie blokował ich przed wizytą, a 9 proc. poczuło się zawstydzonych przez personel medyczny w trakcie wizyty. W tym samym badaniu aż 60 proc. osób wyznało, że widoczny zły stan zębów powodowałby uczucie wstydu, ale jednocześnie zaledwie dla 1 proc. byłby motywacją do leczenia. - Wstyd jest bardzo silną i skomplikowaną emocją, na wiele osób działa paraliżująco. Sytuacja komplikuje się dodatkowo, kiedy pacjent wstydzi się za stan jamy ustnej, do którego sam doprowadził, najczęściej przez zaniedbanie. Wtedy skupia się na swoich negatywnych emocjach i żeby obniżyć psychiczny dyskomfort, zwleka z wizytą aż do momentu, w którym silny ból zmusi go do spotkania z dentystą - komentuje Marta Wojciechowska.

Gdzie wstyd, a gdzie biznes

Jako źródło zawstydzenia respondenci przywoływali najczęściej przykre komentarze personelu medycznego dotyczące stanu uzębienia, poniżające spojrzenia, zapraszanie innych członków zespołu do obejrzenia jamy ustnej pacjenta. Odczuwanie wstydu jest stanem nieprzyjemnym, dlatego należy się spodziewać, że raz potraktowany w ten sposób pacjent nie zaryzykuje kolejnej wizyty w tym samym gabinecie. Jak pomóc pacjentowi rozproszyć wstyd, zmotywować i zaangażować w proces leczenia? Najważniejszy jest sympatyczny uśmiech i miłe traktowanie - tak uważa 54 proc. respondentów. Wyrozumiała postawa pomocna będzie dla 22 proc., a brak negatywnego oceniania dla 19 proc. badanej grupy. Warto pochylić się nad znaczeniami słów takich jak „miłe traktowanie", czy „wyrozumiała postawa", aby wiedzieć które zachowania eliminować, a które promować wśród zespołu stomatologicznego.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.