• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

CBOS: lekarz dentysta kontra internet

en/PAP
04-11-2016, 10:42
CBOS: lekarz dentysta kontra internet Kobieta, wykształcona, z dużego miata najczęściej korzysta z internetowych konsultacji (fot. pixabay)
Lekarze i lekarze dentyści nadal toczą nierówną walkę z internetem. Ponad połowa pacjentów uzupełnia lub weryfikuje online informacje uzyskane od lekarza, niemal co piąty pacjent „po konsultacji” z internetem postępuje inaczej niż zalecił mu lekarz lub w ogóle zaprzestaje leczenia.

Większości osób korzystających z internetu (69 proc.) zdarza się przy złym samopoczuciu szukać w sieci informacji na temat konkretnych dolegliwości i sposobu zaradzenia im. Ponad jednej czwartej (28 proc.) zdarza się w takim przypadku konsultować z innymi użytkownikami, a jednej siódmej (14 proc.) - ustalać na podstawie informacji znalezionych w sieci własny sposób leczenia, bez konsultacji z lekarzem

Jak podkreśla CBOS, w zakresie medycznego wykorzystania internetu bardziej aktywne, zwłaszcza w poszukiwaniu informacji i kontaktowaniu się z placówkami medycznymi są internautki (91 proc.) niż internauci (71 proc.). Ponadto wyróżniają się badani mający wyższe wykształcenie (91 proc.) i mieszkańcy dużych miast, zwłaszcza największych aglomeracji (92 proc.). Stosunkowo rzadko informacji medycznych online szukali najstarsi internauci.

Z deklaracji badanych wynika, że przede wszystkim szukają informacji: najczęściej ogólnych, o lekarzach i usługach medycznych (70 proc., w tym 29 proc. zdarza się to często), nieco rzadziej o lekach i ich działaniu (61 proc., w tym 23 proc. często), a ponadto do sprawdzania opinii na temat lekarzy (55 proc., w tym 24 proc. często).

Według CBOS, skala wykorzystywania internetu do kontaktu z placówkami medycznymi jest zdecydowanie mniejsza. Na wizyty lekarskie umawia się za pośrednictwem internetu 17 proc. użytkowników (przy czym 7 proc. umawia się w taki sposób często), tyle samo (17 proc., z czego 5 proc. często) odbiera online wyniki badań. Nielicznym zdarza się korzystać z konsultacji z lekarzem przez internet, np. za pośrednictwem poczty elektronicznej, czata lub rozmowy wideo (5 proc.), jak również zamawiać tą drogą recepty na leki (3 proc.).

Stosunkowo niewielu dokonuje w internecie zakupu leków i asortymentu medycznego. Leki dostępne bez recepty kupuje w sieci co dziesiąty badany (11 proc., w tym 4 proc. często), suplementy diety - 10 proc. (w tym 3 proc. często) i tyle samo - akcesoria medyczne i sprzęt rehabilitacyjny (10 proc., w tym 1 proc. często). Nielicznym internautom (2 proc.) zdarza się kupować w ten sposób leki dostępne na receptę.

Jak wynika z badań CBOS, znaczny odsetek badanych deklaruje, że nie pamięta nazw stron dotyczących zdrowia, które odwiedza (50 proc.), lub też nie ma stałych stron i każdorazowo korzysta z wyszukiwarki w celu znalezienia potrzebnych informacji (18 proc.). Wśród pozostałych najpopularniejsze są portale dedykowane zdrowiu (13 proc.) samodzielne lub będące częścią serwisów o zróżnicowanej tematyce.

Co dwudziesty internauta (5 proc.) odwiedza strony aptek i sklepów z artykułami medycznymi, a także witryny zwierające informacje i opinie o lekach. Zbliżona liczebnie grupa (4 proc.) przegląda strony poświęcone konkretnym chorobom i problemom ze zdrowiem.

SŁOWA KLUCZOWE
internet   dentysta   pacjenci  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.