PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Anna Lella prezydent ERO: określajmy standardy, bo w przeciwnym przypadku ktoś to zrobi za nas (cz. II)

Mirosław Stańczyk
07-06-2016, 08:10
Anna Lella prezydent ERO: określajmy standardy, bo w przeciwnym przypadku ktoś to zrobi za nas (cz. II) Dr Anna Lella, prezydent ERO FDI (foto: Magdalena Szumska / Medical Maestro)
O pojęciu jakości w gabinecie dentystycznym, o statusie zawodowym higienistek stomatologicznych i techników dentystycznych oraz o problemach wynikających ze starzejącego się społeczeństwa - na pytania infoDENT24.pl czym i dlaczego powinna zajmować się ERO odpowiada dr Anna Lella, prezydent ERO - pierwsza Polka i pierwsza kobieta na tym stanowisku.

Przed udzieleniem odpowiedzi na pytania dr Anna Lella zastrzega:

 

Mirosław Stańczyk infoDENT24.pl: Jakość gabinetu dentystycznego, czyli co?
Dr Anna Lella, prezydent ERO: Kwestia jakości w stomatologii, czy ogólnie w medycynie, skupia coraz większą uwagę lekarzy oraz wszystkich osób zajmujących się ochroną zdrowia. Pierwszą przeszkodą, z jaką się musimy zmierzyć w tym zakresie to samo zdefiniowanie tego pojęcia i ustalenie, co należy rozumieć jako jakość w stomatologii. ERO od dawna zajmuje się tym zagadnieniem, podkreślając, że o jakości w stomatologii powinni wypowiedzieć się sami zainteresowani, aby nie doszło do narzucenia nam standardów przez zewnętrze instytucje.

Nawet jeśli nie ma ogólnie akceptowanej definicji jakości, istnieje zgodność co do podejścia, że jakość opieki medycznej powinna być złożoną, wielowymiarową koncepcją odnoszącą się do różnych poziomów, wymiarów, celów i środków. Istnieją poziomy rozróżniane w poszczególnych systemach opieki zdrowotnej i populacji (poziom makro), sprzętu (poziom mezo) oraz ten dotyczący poszczególnych służb zdrowia i indywidualnego pacjenta (poziom mikro). Poziomy te opisują jakość w różny sposób i związane są z różnymi aspektami, jak: bezpieczeństwo pacjenta, efektywność, skuteczność, sprawiedliwość w opiece, dostępność, profesjonalizm, leczenie skoncentrowane na pacjencie, satysfakcja pacjenta.

Opracowany przez grupę roboczą ERO dokument zawiera zbiór rekomendacji, które mają pomóc lekarzom dentystom w podnoszeniu i monitorowaniu jakości, wykonywanych świadczeń  w swoich gabinetach. W ramach tego materiału wyodrębniono pięć obszarów, w których można podejmować działania dotyczące jakości:
1. infrastruktura praktyki stomatologicznej (m. in. wymogi przestrzenne);
2. wymogi sanitarne;
3. bezpieczeństwo (w tym m.in. sterylizacja);
4. postępowanie z pacjentem (rejestracja, uzyskiwanie zgody pacjenta);
5. stałe monitorowanie jakości (m.in. zbieranie i analizowanie ocen pacjentów, sposób postępowania ze skargami).

infoDENT24.pl: Jaki powinien być zakres uprawnień zawodowych dla higienistek stomatologicznych?
Anna Lella: Europejscy lekarze dentyści jednoznacznie opowiadają się za tym, że zawód higienistki stomatologicznej jest tak zwanym zawodem pomocniczym, co oznacza, że to lekarz dentysta ponosi odpowiedzialność za udzielane pacjentowi świadczenia oraz podejmuje decyzje w tym zakresie, mogąc jednocześnie zlecać osobom wykonującym określone zawody pomocnicze realizacje pewnych czynności. Zwięźle zasady te określa sformułowanie „Delegowanie – tak, substytucja – nie" stanowiące nazwę rezolucji Rady Europejskich Lekarzy Dentystów (CED) z listopada 2009 r., do której odwołuje się w swych pracach także ERO.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.