PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

9 mln powodów, dla których trzeba rozmawiać o protezach zębowych

ms
13-03-2018, 14:31
9 mln powodów, dla których trzeba rozmawiać o protezach zębowych Kampania "9 milionów powodów"
Co czwarty Polak, wliczając w to dzieci, nosi wyjmowane protezy zębowe – całkowite bądź częściowe – wynika z raportu firmy IQS przeprowadzonego na zlecenie GSK. Problem ten dotyka aż sześć na dziesięć osób po przekroczeniu 40. roku życia. Jest o czym rozmawiać.

Tymczasem rozmawia się niechętnie, a jeśli już - to stygmatyzująco. W powszechnym mniemaniu osoba nosząca protezę, to ta, która nie dbała za młodu o stan swoich zębów. Na pytanie o przyczynę noszenia protezy zębowej w zasadzie każdy wskazuje brak regularnych wizyt u dentysty (95 proc. ankietowanych), niewiele mniejszy odsetek (90 proc.) wymienia zaniedbanie higieny jamy ustnej.

Taki osąd jest poważnym problemem, problemem tym większym, bo dotyka materii odbieranej powszechnie przez Polki i Polaków jako temat wstydliwy. Tak tworzą się tematy tabu, a tymczasem proteza absolutnie nie może być przyczyną ostracyzmu – przekonują przedstawiciele kampanii społecznej "9 milionów powodów".

To niewiarygodne, że w tak wielkiej masie posiadacze protez zębowych czują się osamotnieni, często wykluczeni z większości kontaktów międzyludzkich. Zachowanie irracjonalne? Niekoniecznie.

Co czwarta osoba z protezą odczuwa lęk przed tym, że może ona wypaść podczas jedzenia, co piąta z tego samego powodu boi się śmiać i drży przed kichnięciem. 18 proc. ankietowanych lęka się, że inni zauważą w ich jamie ustnej protezę.

W tej sytuacji łatwo zrozumieć, że o swoich protezach zębowych Polacy nie chcą z nikim rozmawiać, jeśli już - to z najbliższą rodziną (68 proc. pytanych zdecydowało się na taki krok), mniej zaufania budzi krąg bliskich koleżanek i kolegów (29 proc. wskazań). Dalszym znajomym tylko jedna na dziesięć osób gotowa jest powierzyć swoją tajemnicę.

Ambicją twórców kampanii "9 milionów powodów" jest sprawienie, aby rozmowa o protezie zębowej nie stanowiła tematu tabu, nie stygmatyzowała ludzi. Czy to możliwe? Czas pokaże. Plany są ambitne. Pozytywny przekaz dotrzeć ma do społeczeństwa, a tym przekazem będzie świadomość, że jest nas miliony. To nieprawda, iż osoba po czterdziestce, nosząca protezę zębową, w jakiś szczególny sposób wyróżnia się wśród rówieśników, a jeśli takie jest odczucie - to z takim postrzeganiem należy walczyć, bo to skutkuje  alienacją i często domniemanym upokorzeniem.

Robert Janowski, ambasador kampanii „9 milionów powodów” przyznał, że był zaszokowany liczbą osób noszących protezy. – Początkowo myślałem, że przez pomyłkę odczytałem o jedno zero za dużo. Społeczeństwo bez wątpienia potrzebuje więc edukacji w tym obszarze. Proteza zębowa to normalna rzecz, podobnie jak normalne jest noszenie aparatu ortodontycznego. Proszę jednak zwrócić uwagę, że aparat ortodontyczny nie jest już postrzegany jako temat tabu, zaś proteza zębowa nadal tak. Temat ten, choć niezwykle ważny, był do tej pory całkowicie pomijany. Pomimo ogromnej skali problemu nikt wcześniej nie przeprowadził kampanii, która miałaby na celu zmianę postaw społecznych w tej kwestii. Podjęcie tego wyzwania było konieczne i bardzo się cieszę, że to mi, jako ambasadorowi kampanii "9 milionów powodów”, przypadła ta rola – przekonuje Robert Janowski.

SŁOWA KLUCZOWE
proteza zębowa  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.