PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Moda na niszczenie sobie zębów zatacza coraz szersze kręgi

ms
29-10-2018, 11:07
Moda na niszczenie sobie zębów zatacza coraz szersze kręgi Zęby na Halloween (foto: pixabay)
Halloween za pasem, więc powraca temat: kłów wampirów, tatuaży, ozdobnych nakładek na zęby - to tylko niektóre z pomysłów pacjentów, których realizacji szukają w gabinetach stomatologów. Takie trendy martwią jednak ekspertów.

Czasem jak Nosferatu, czasem jak idol z telewizji
Przychodzi pacjent do dentysty i mówi „kły wampira, poproszę” – może to brzmieć jak żart, ale takie sytuacje się zdarzają coraz częściej. Pomysłowość pacjentów odnośnie zmian w wyglądzie, szczególnie za granicą, zdaje się nie mieć granic. Kiedyś modne były tatuaże oraz body piercing, teraz ekstremalne metamorfozy tyczą się również wyglądu uzębienia.

Ozdobne nakładki tzw. grille (grillz), które widujemy u raperów czy gwiazd show-biznesu takich jak Justin Bieber, Madonna czy Katy Perry, zestawy zrób-to-sam z kryształkami na zęby i nie tylko. Za granicą dostępne są gabinety, które wykonują za ok. 100 dolarów tatuaże nazębowe (ang. tattooth), dotyczy to zarówno trzonowców, przedtrzonowców, jak i jedynek. Gdy tatuaż się znudzi, można go usunąć.

- Kiedyś hitem w sieci były kryształki, które przyklejone na zęby miały pełnić rolę tymczasowej biżuterii. W dalszym ciągu taką procedurę oferują niektóre gabinety stomatologiczne, wówczas kryształki mocowane są materiałem światłoutwardzalnym i usuwane przez profesjonalistów. W sieci dostępne są również zestawy, gdzie pacjent za pomocą Superglue może przykleić kryształki samodzielnie, ryzykując uszkodzeniem szkliwa, a nawet odcementowaniem ozdoby i jej połknięciem - mówi dr Dorota Stankowska, stomatolog z gabinetu Stankowscy & Białach Stomatologia w Poznaniu.

Przyglądając się niektórym pomysłom, nasuwa się pytanie, czy to jeszcze stomatologia estetyczna, czy już bardziej trend modyfikacji ciała, który przenika do stomatologii?

- W Polsce mamy mniej tego typu eksperymentów, niż za granicą, ale to się zmienia. Pacjenci, szczególnie młodzi, są coraz śmielsi. Podpatrują w internecie różne pomysły i czasami próbują je urzeczywistnić, wyróżnić się. Takie modyfikacje dotyczą nie tylko ubioru czy fryzury, ale coraz częściej również wyglądu zębów. Chętnie testujemy za to tzw. metody domowe, np. próbujemy wybielić zęby cytryną lub kurkumą, bo ktoś w sieci polecał taki sposób. Skutki bywają tragiczne dla uzębienia  – wyjaśnia ekspert.

Wydają fortunę na… niedoskonałe zęby
Takie rozwiązania kosmetyczne, jak ortodoncja czy licówki zapewniające idealny uśmiech dla niektórych pacjentów okazują się niewystarczające.

Dla przykładu, środowisko dentystyczne przeraził trend obecny w Australii zwany "snaggletooth", w którym obiektem pożądania są niedoskonałe, krzywe zęby. Upraszczając, polega on na uzyskaniu w gabinecie dentystycznym nietypowego wyglądu zębów, przypominających „kły wampira”.

Snaggletooth ma swoją genezę w Japonii, gdzie funkcjonuje pod nazwą „yaeba”. Jak wygląda naturalny uśmiech yaeba? Najczęściej jest to wynik stłoczenia trzonowców, które napierając na kły, bardziej je akcentują i wysuwają na pierwszy plan. Taki efekt zobaczymy również na przetrwałych zębach mlecznych u dorosłych.

SŁOWA KLUCZOWE
biżuteria nazębna  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.