• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentyści propagują cukierki

ms
17-12-2014, 14:42
Dentyści propagują cukierki Cukier nie krzepi zębów (foto: sxc.hu)
Sindhura Citineni, pracująca jako dentystka w Durham (Północna Karolina, USA), postanowiła walczyć z próchnicą wśród dzieci - za pomocą... cukierków.

Sindhura Citineni spotykała się z większością dzieci raz na pół roku, tłumaczyła im, że należy szczotkować zęby przynajmniej dwa razy dziennie, używać nici dentystycznych, unikać słodkich napojów i pokarmów. To zbyt mało, aby skutecznie walczyć z próchnicą wśród dzieci, zważywszy, że te przecież uwielbiają słodycze.

Dentystka doszła do przekonania, że jeśli trudno jest z czymś walczyć, to należy to coś przeciągnąć na swoją stronę.
Citineni, wraz ze swoim mężem Tommy Thekkekandam, zaczęli myśleć o stworzeniu zdrowych słodyczy, no może nie zdrowych, ale przynajmniej nie dewastujących zęby. Pod nazwą handlową Tom and Jenny małżeństwo założyło firmę produkującą karmelowe cukierki bez tradycyjnego cukru. Słodycze zawierały ksylitol, alkohol cukrowy, uzyskiwany najczęściej z drzewa brzozy. W przeciwieństwie do takich związków jak: glukoza, fruktoza, sacharoza i laktoza nie fermentuje w przewodzie pokarmowym. Ksylitol jest powoli przetwarzany w organizmie z minimalnym udziałem insuliny. W efekcie posiada ponad 14-krotnie niższy indeks glikemiczny od cukru. Zawiera prawie dwukrotnie mniej kalorii niż cukier.

Naukowcy dowiedli, że ksylitol redukuje płytkę nazębną, pomaga utrzymać mineralizację zębów. Wśród zalet ksylitolu jest niewątpliwie także fakt, że wygląda i smakuje jak standardowy cukier.

Próby z domową produkcją obojętnych dla stanu zębów słodyczy trwały przez cztery lata. Początkowo małżeństwo próbowało wyprodukować coś co przypominało konsystencję żelków, jednak technologia ta okazała się zbyt trudna. Ostatecznie postawiono na cukierki na bazie karmelu. Ten wybór też nie okazał się najszczęśliwszym. Komponenty ulegały spaleniu.

Dwójka eksperymentatorów, aby osiągnąć cel, zastosowała i zmodyfikowała tzw. reakcje Maillarda występujące przy smażeniu i ogrzewaniu prawie każdego rodzaju produktu żywnościowego. Podobnie jak karmelizacja, reakcja Maillarda należy do przemian typu brązowienia nieenzymatycznego. Pomimo że reakcję Maillarda bada się od prawie stu lat, jej złożony charakter powoduje, iż wiele cząstkowych przemian nie zostało jeszcze poznanych. Na zapach i barwę ostatecznego produktu ma wpływ wiele czynników. Należą do nich: pH, rodzaj aminokwasu i cukru, temperatura, czas, obecność tlenu, zawartość wody, aktywność wody i inne składniki żywności.

Doświadczenie zawarte w wielomiesięcznych próbach z wyprodukowaniem unikatowych cukierków dwójka zapaleńców zawarła we wnioskach patentowych.

Po latach doświadczeń małżeństwo dentystów - cukierników uznało, że uzyskany efekt jest zadowalający. Zaczęła się sprzedaż „zdrowotnych" cukierków. Wciągu kilku dni nabywców znalazła cała warta 3 tys. USD produkcja, realizowana w domowej kuchni. Teraz przyszedł czas na odważne decyzje biznesowe obejmujące przygotowanie technologii przemysłowej i uruchomienie produkcji na większą skalę.

 Więcej: heraldsun.com

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.