PARTNER PORTALU
partner portalu

Cukierek z bakteriami zwycięży próchnicę?

katkiel
05-12-2013, 09:44
Cukierek z bakteriami zwycięży próchnicę? Cukierek z bakteriami zwycięży próchnicę? (Fot. Fotolia/PTWP)
Bakterie Lactobacillus paracasei ograniczają liczbę bakterii Streptococcus mutans w ślinie ludzi, które odpowiedzialne są m.in. za rozwój próchnicy – przekonuje Christine Lang, mikrobiolog z berlińskiej firmy Organobalance.

Naukowcy zbadali próbki śliny pochodzące od 60 ochotników i oznaczyli liczbę występujących w nich bakterii Streptococcus mutans - informuje „Science Magazine". Następnie części uczestników eksperymentu podano miętowe cukierki zawierające bakterie L.paracasei. Innym - cukierki o podobnym smaku, ale bez „dodatku" bakterii. Wszystkim badanym po skonsumowaniu cukierków pobrano próbki śliny. Dodatkowo, wszyscy uczestnicy otrzymali jeszcze po trzy cukierki, które mieli zjeść tego samego dnia i dodatkowy, przeznaczony do zjedzenia następnego dnia rano, tuż przed pobraniem ostatniej próbki śliny do badań.

Co pokazały wyniki? Okazało się, że 75 proc. osób, które poczęstowano cukierkami zawierającymi bakterie L. paracasei miało wyraźnie obniżoną liczbę chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej, w porównaniu z poprzednim dniem.

Jak wyjaśniają to naukowcy? Ich zdaniem zbudowana m.in. z cukrów ściana komórkowa bakterii L. paracasei nie ulega uszkodzeniu podczas uśmiercania mikrobów, a przyciąga za to bakterie S. mutans, które przyklejają się do niej i nie osiadają ponownie na zębach. Powstające w taki sposób bakteryjne kompleksy są łatwo usuwane z jamy ustnej podczas przełykania śliny. Naukowcy zauważyli, że obecność bakterii L. paracasei nie wyeliminowała całkowicie tych chorobotwórczych, jednak są przesłanki, iż ten sposósb może obniżyć ryzyko rozwoju próchnicy.

Warto przypomnieć, że bakterie L.paracasei to nic nowego. Naukowcy zauważyli, że znajdujące się w przetworach z mleka (np. kefirze czy jogurcie) bakterie Lactobacillus paracasei wiążą się z bakteriami powodującymi próchnicę, co zwiększa skuteczność oczyszczania powierzchni zębów przez ślinę. Połączone ze sobą, duże skupiska bakterii są po prostu łatwiej odrywane od powierzchni zębów i połykane. W żołądku neutralizuje je już kwas solny. Zjawisko to zaobserwowano początkowo badając występowanie próchnicy u szczurów laboratoryjnych.

Kiedy cukierki z antypróchniczymi bakteriami trafią na sklepowe półki? Nieprędko. "Science Magazine" zwraca jednak uwagę, na fakt, iż jeden z chorwackich producentów pasty do zębów, dodaje do testowego produktu szczepy bakterii L.paracasei. Pierwsze obserwacje naukowców są podobno bardzo obiecujące.