PARTNER PORTALU
partner portalu

100 dni Dentim Clinic: śląska gwara zachęcała do dbania o zęby

ms
02-09-2015, 14:15
100 dni Dentim Clinic: śląska gwara zachęcała do dbania o zęby „Gryfcok godo: Jesz, pucujesz!”
Akcja edukacyjna „Gryfcok godo: Jesz, pucujesz!” przez wakacje byłą wizytówką katowickiego Dentim Clinic. Pracownicy gabinetu odwiedzali najpopularniejsze wydarzenia kulinarne w Katowicach i przy pomocy śląskiej gwary edukowali na temat higieny jamy ustnej.

Był to pierwszy tego typu projekt w Polsce, który za pomocą regionalizmów upowszechniał wiedzę na temat zdrowia zębów.

Tournee Gryfcoka
Przez  ponad 3 miesiące katowickie Dentim Clinic edukowało mieszkańców Śląska, pokazując, jak dbać o zdrowie zębów po jedzeniu. Klinika robiła to jednak w nietypowy sposób. Razem ze stworzoną przez siebie graficzną postacią - Gryfcokiem (hispterem i dentystą) oraz edukatorkami gabinet odwiedzał popularne imprezy slow foodowe w Katowicach -  m.in. „Przystanek śniadanie” i „Śniadanie na trawie” w Parku Śląskim.

Tam przy pomocy śląskiej gwary i humorystycznego poradnika napisanego w całości po śląsku, edukatorki przypominały, jak powinna wyglądać prawidłowa higiena np. po wypiciu kwaśnego soku pomarańczowego czy po zjedzeniu oblepiającego zęby cheeseburgera. W sumie rozdano blisko 3 tys. sztuk wydanego przez Dentim poradnika.

- Chcieliśmy przypomnieć mniej i bardziej znane zasady higieny, ale nie w standardowy, nudny sposób, lecz z humorem. Dzięki naszej postaci i śląskiej gwarze udało na się wciągnąć mieszkańców regionu nie tylko w naukę zasad higieny, ale także w naukę godki - mówi lek. stom. Wojciech Fąferko, właściciel Dentim Clinic.

Dobry przykład dla innych regionów
Akcja „Gryfcok godo: Jesz, pucujesz!”” to pierwszy przypadek w kraju, w którym lekarze edukujący pacjenta posłużyli się regionalizmami. Celem akcji było przypomnienie uczestnikom imprez typu slow food prostych zasad dotyczących higieny jamy ustnej po jedzeniu. Swoją akcję Dentim Clinic kierował przede wszystkim do ludzi młodych, rodzin oraz dzieci.

- O tym, że należy myć zęby wiedzą wszyscy. Nie wszyscy jednak wiedzą, kiedy nie wolno myć zębów, jakie potrawy szkodzą szkliwu, jak się zachować, kiedy zęby oblepi nam czekolada albo co zrobić, kiedy wypijemy barwiący zęby sok. Wychodząc z tą akcją do ludzi, a dokładnie na imprezy slow foodowe, mieliśmy więc okazję przekazać garść zasad - mówi dr Fąferko.

Ważnym elementem akcji - co podkreślają jej pomysłodawcy - był luz, w jakim prowadzono edukację. Na potrzeby swojego tournee po Śląsku Dentim Clinic zbudował specjalną przestrzeń relaksu z leżakami. Każdy, kto ją odwiedził, otrzymywał oprócz poradnika szczoteczkę do zębów. 

- Skończyły się czasy, kiedy o profilaktyce mówi się grożąc palcem i strasząc próchnicą. Ta akcja okazała się skuteczna z wielu względów. Po pierwsze bawiła, po drugie nie była nachalna, pokazywała ludziom zasady higieny w bardzo konkretnym kontekście, jakim jest jedzenie posiłków - mówi dr Fąferko.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Dentim Clinic   Wojciech Fąferko   edukacja  

POLECAMY W SERWISACH