PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Zgłaszanie przerw w udzielaniu świadczeń – stanowisko NFZ

ms
12-04-2018, 12:39
Zgłaszanie przerw w udzielaniu świadczeń – stanowisko NFZ Jak wprowadzać zmiany w harmonogramie pracy świadczeniodawcy (foto: pixabay)
OW NFZ w Poznaniu, w odpowiedzi na pismo Wielkopolskiej Izby Lekarskiej, szczegółowo opisał zasady zgłaszania przerw w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej.

Oto stanowisko NFZ w tej sprawie.
Zasady aktualizacji potencjału wykonawczego, w tym również zgłaszania przerw w udzielaniu świadczeń, wynikają z zapisów umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z którymi świadczeniodawca zobowiązany jest do bieżącego aktualizowania swojego potencjału wykonawczego przeznaczonego do realizacji umowy.

Aktualizacji tej świadczeniodawca dokonuje przy pomocy, udostępnionych przez Fundusz, aplikacji informatycznych (w szczególności Portalu Funduszu) na zasadach i warunkach określonych w zarządzeniu prezesa NFZ w sprawie korzystania z portalu Funduszu oraz w umowie upoważniającej do korzystania z tego portalu.

Zmiany w harmonogramie wymagają zgłoszenia
Zgodnie z treścią § 6 ust. 1 i 2 ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiących załącznik do rozporządzenia ministra zdrowia z 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz.1146 ze zm.), świadczenia są udzielane osobiście przez osoby wykonujące zawody medyczne (...) zgodnie z harmonogramem, a zmiany w harmonogramie, dotyczące tych osób, wymagają zgłoszenia dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Funduszu najpóźniej w dniu poprzedzającym ich powstanie albo, w przypadkach losowych, niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia.

Każda zmiana harmonogramu jest zmianą umowy
Paragraf 9 ust. 1 OWU zobowiązuje świadczeniodawcę do udziela świadczeń przez cały okres obowiązywania umowy, zgodnie z określonym w umowie harmonogramem oraz planem rzeczowo-finansowym.

Skoro obowiązkiem świadczeniodawcy jest bieżące aktualizowanie danych o swoim potencjale wykonawczym przeznaczonym do realizacji umowy, zgodnie z harmonogramem pracy, określonym w załączniku nr 2 do umowy — „Harmonogram — zasoby", to każda zmiana informacji zawartych w tym załączniku wiązać się będzie ze zmianą umowy.

Katalog powodów zgłaszania przerw, wskazany w komunikacie zamieszczonym 16 stycznia 2018 r. na profilach SZOI, jest ogólnym wykazem zakresów zmian i nie powstaje w sprzeczności z postanowieniami § 9 OWU.

Zmiana harmonogramu a przypadki losowe
NFZ zapewnił, iż nie kwestionował powodów zaistnienia przerw w udzielaniu świadczeń, którymi mogą być także przypadki losowe np. awaria sprzętu.

Katalog ten nie ma charakteru zamkniętego. OW NFZ, uwzględniając doświadczenia ze współpracy z świadczeniodawcami, wskazał w komunikacie zastrzeżenie, zgodnie z którym — wyjątek od przyjętej reguły (odstępstwo) stanowią jedynie szczególne okoliczności sprawy, które będą osobno rozpatrywane pomiędzy stronami umowy.

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.