• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Zdarzenie, które przerywa przedawnienie roszczenia pacjenta

ms
14-02-2014, 14:30
Zdarzenie, które przerywa przedawnienie roszczenia pacjenta Zdarzenie, które przerywa przedawnienie roszczenia pacjenta (foto: sxc.hu)
Roszczenie pacjenta, który ma prawo do odszkodowania i zadośćuczynienia, w związku z zaistniałym błędem w leczeniu, przedawnia się najszybciej w ciągu trzech lat po zdarzenia. Z tym jednak, że termin ten rozpoczyna się na nowo od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie oświadczenie o przyznaniu lub odmowie świadczenia.

O ile pacjent dochodzi naprawienia szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym (najczęstsze przypadki), roszczenie ulega przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym dowiedział się o szkodzie i o osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Termin ten nie może być jednocześnie dłuższy niż dziesięć lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę (art. 442 § 1 kodeksu cywilnego).

Oznacza to, że jeżeli lekarz przeprowadził zabieg, popełniając błąd w sztuce lekarskiej w 2014 roku, to roszczenia o naprawienie szkody przedawniają się w 2024 roku, a jeżeli pacjent dowiedział się o szkodzie w 2020 roku, to pozostanie mu tylko 4 lata na wystąpienie z roszczeniem przeciwko lekarzowi.

W konkretnej sprawie pozwany lekarz dentysta wskazywał, że 3 lipca 2009 r. wydał decyzję o odmowie wypłaty odszkodowania. W jego przekonaniu, roszczenie to przedawniło się 3 lipca 2012 r. Lekarz dentysta pominął jednak istotny fakt, że 23 marca.2011 r. dokonał na rzecz powoda wypłaty świadczenia w kwocie 2 tys. zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę związaną z utratą zęba Nr 45.

Zgodnie z art. 819§4 kodeksu cywilnego bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie oświadczenie o przyznaniu lub odmowie świadczenia.

Sprawa zaczęła się od pisma z 6 kwietnia 2009 r., w którym pacjentka wystąpił do lekarza dentysty z wezwaniem do zapłaty m.in. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w związku z komplikacjami powstałymi podczas leczenia stomatologicznego.

Wobec odmowy wypłaty świadczenia, pacjentka 7 maja 2009 r. wystąpiła do lekarza dentysty o wypłatę odszkodowania za popełnione błędy medyczne.

Ostatecznie wypłacił on odszkodowanie, a także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, które w przypadku zęba 45 wynosiło 2 tys. zł. W ocenie pacjentki, wypłacona kwota zadośćuczynienia była zaniżona. Wystąpiła zatem ona o zapłatę uzupełniającej części w kwocie 5 tys. zł

Skoro dopiero 23 marca 2011 r. dentysta wypłacił uznane przez siebie zadośćuczynienie (pomimo wcześniejszej odmowy), traktować należy to jako zmianę stanowiska i zachowanie równoznaczne z oświadczeniem o przyznaniu świadczenia. Dlatego też bieg terminu przedawnienia liczyć należy dopiero od 24 marca 2011 r. i nie nastąpiło ono do daty wniesienia pozwu 17 kwietnia 2013 r.. Termin przedawnienia wynosi bowiem trzy lata, zgodnie z art. 819§1 kodeksu cywilnego.

Sąd doszedł do wniosku, że powodowi należy się dodatkowe zadośćuczynienie w kwocie 5 tys. zł. Wpływ na to miały doznane przez pacjentkę cierpienia powstałe w wyniku błędnego leczenia zęba 45, a w konsekwencji jego wyrwania. Należy bowiem pamiętać, że do lekarza powódka zgłosiła się ze zdrowym zębem 45 w celu założenia jedynie koronki, a tylko w wyniku błędnego leczenia (co potwierdziła opinia biegłego) doszło do komplikacji skutkujących bólem i cierpieniem powoda, co - jak wynika z wypowiedzi pacjentki i biegłego - miało wpływ na funkcjonowanie pacjentki w życiu codziennym.

Przyznana kwota, wraz ze świadczeniem uzyskanym przez powódkę w postępowaniu likwidacyjnym, stanowi właściwe zadośćuczynienie za doznane przez nią krzywdy.

Sąd Rejonowy w Białymstoku sygnatura akt XI C 807/13

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
WSA   roszczenia pacjentów  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.