• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Wyrok sądu zmusił pacjentkę do zapłacenia za leczenie kanałowe

kan
28-03-2019, 09:58
Mimo wezwań do zapłaty, pacjentka nie regulowała należności za leczenie endodontyczne, więc dentysta podał ją do sądu. W sądzie kobieta broniła się, że lekarz nie miał prawa żądać od niej zapłaty skoro udziela świadczeń w ramach kontraktu z NFZ. A co więcej nie uprzedził jej, że przeprowadza zabieg na zasadach komercyjnych.

Sąd nie zgodził się więc z zarzutami pacjentki. Co prawda faktem jest, że dentysta świadczy usługi stomatologiczne w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia, ale nie oznacza to przecież, że wszystkie świadczone przez niego usługi są finansowane w całości lub współfinansowanych ze środków publicznych.

Już bowiem z samej definicji świadczenia gwarantowanego wynika, że nie obejmuje ono wszystkich możliwych świadczeń zdrowotnych, a jedynie takie, które zostały wymienione w ustawie.  O ile zatem dentysta ma obowiązek informować osoby ubezpieczone, że świadczy usługi w ramach NFZ, z której to powinności wywiązuje się, to sam ten fakt nie oznacza, że wszystkie usługi są świadczone w tym trybie.

Pacjentka sama sobie winna
Nie jest przecież żadną tajemnicą, stwierdził sąd, że gabinety udzielające świadczeń w ramach NFZ, realizują także świadczenia odpłatne, w tym również w zakresie świadczeń gwarantowanych w sytuacji, gdy w danym roku kalendarzowym wyczerpie się ich limit określony w umowie z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Wbrew wywodom pozwanej, przepisy nie nakazują lekarzowi informowania pacjenta o odpłatności usługi, ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej wprost przewiduje bowiem (art. 24 ust. 1 pkt 12 i ust. 2 ustawy), że wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością - określa się w regulaminie organizacyjnym placówki. Informacje w tym zakresie podaje się do wiadomości pacjentów, wywieszając je w widocznym miejscu w gabinecie oraz na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej.

To wina pacjentki, że informacją o koszcie zakończonego leczenia, została zaskoczona, powinna przed wykonaniem usługi zapytać o jej odpłatność. Tymczasem pozwana z góry założyła, że usługa zostanie wykonana nieodpłatnie.

 Leczenie endodontyczne kobieta przeszła ze względów protetycznych, a w przypadku świadczeń protetyki stomatologicznej, leczenie endodontyczne nie jest  kwalifikowane jako świadczenie gwarantowane. Co więcej zabieg odbywał się z użyciem mikroskopu, a więc urządzenia, które w przypadku leczenia komercyjnego znacznie zwiększa koszty. Co też jest wiedzą powszechną, podkreślał sąd.

Nawet przy hipotetycznym założeniu, że samo leczenie endodontyczne  mogło być wykonane w ramach NFZ, to już wykorzystanie specjalistycznego urządzenia powinno nasuwać wniosek, iż wizyta przynajmniej częściowo była odpłatna. Argument pacjentki, że za wcześniej prowadzone leczenie kanałowe nie została obciążona żadnymi kosztami, sąd także uznał za nietrafiony, bowiem z zapisów w dokumentacji medycznej pozwanej wynika, iż leczenie z kwietnia 2016 r. stanowiło kontynuację i zakończenie leczenia rozpoczętego w grudniu 2015 r. A skoro nie zostało zakończone, to pacjentka nie otrzymała za nie faktury.

Zgodnie z wyrokiem sądu, pacjentka musi zapłacić dentyście 249,10 zł wraz z odsetkami za odbyte leczenie oraz 137 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.

Sygn. akt VIII C 1540/18

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.