PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Wadliwe leczenie: ortodonta zapłaci 23 tys. zł?

ms
10-10-2016, 14:03
Wadliwe leczenie: ortodonta zapłaci 23 tys. zł? Błędy w leczeniu kosztują ortodontę 23 tys. zł
Pacjentka zakupiła przez internet aparat ortodontyczny metolowy, na dwa łuki zębowe. W cenie 1590 zł była również wstępna konsultacja. Finał leczenia odbył się w sądzie.

Decyzja o leczeniu ortodontycznym
Podejmując leczenie ortodontyczne pacjentka dążyła do poprawy wyglądu. Chciała także doprowadzić do tego, aby górne i dolne zęby nie nachodziły na siebie.

Dentysta deklarował, że w razie niedostatecznych wyników leczenia, (niezadowolenia pacjentki)  zwraca koszty leczenia.

Ortodonta założył kobiecie aparat na górny łuk zębowy, a po trzech miesiącach również na dolny łuk. Przed założeniem aparatu powódce wykonano czyszczenie zębów. Wizyty kontrolne odbywały się początkowo raz w miesiącu. Podczas tych wizyt regulowano aparat.

Problemy
Po kilku miesiącach od założenia aparatu przednie zęby pacjentki zaczęły się obniżać, zrobiły się nierówne. Dolegliwości bólowe odczuwane przez kobietę, utrzymywały się niemal przez cały czas.

Pacjentka była na ponad 20 wizytach. Niezależnie od liczby spotkań, płaciła za jedną wizytę w miesiącu 100 zł., w sumie było to 1100 zł.

Konsultacje
Kobieta udała się na konsultację do innego lekarza ortodonty. Ten stwierdził, że leczenie powódki nie jest wykonywane standardowo.

Leczący dentysta nadal jednak utrzymywał, iż leczenie przebiega prawidłowo i że zakończy się za ok. 2 - 3 miesiące.

Ponowne konsultacje w kolejnej klinice przyniosły diagnozę, iż sposób leczenia nie jest prawidłowy. Tam też zalecono natychmiastowe zdjęcie aparatu.

Wezwanie do zapłaty 104 tys. zł
Pacjentka, z powodu utrzymującego się bólu, miała obniżony nastrój. Z uwagi na wygląd aparatu, ale także krwawiące dziąsła, unikała uśmiechów i rozmów. Ograniczyła kontakty towarzyskie. Podczas leczenia schudła kilka kilogramów.

Rozżalona kobieta wezwała dentystę do zapłaty 100 tys. zł tytułem zadośćuczynienia  oraz do wypłaty odszkodowania w kwocie 4,1 tys. zł.

Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ I Wydział Cywilny.

Uchybienia dentysty
Dokumentacja medyczna kobiety nie była prowadzona prawidłowo. Nie zawierała wszystkich niezbędnych informacji. Daty, wskazane jako dni wizyt, nie pokrywały się z rzeczywistością.

W przebiegu leczenia pacjentki występowały uchybienia, na wszystkich etapach procesu terapeutycznego.

Dentysta prawidłowo określił rodzaj wady zgryzu powódki, nie uwzględnił jednak głównej przyczyny, dla której powódka zgłosiła się na leczenie, czyli poprawy estetyki jej zębów.

Przygotowany przez pozwanego plan leczenia był niespójny i niewystarczający. Nie wykonano analizy cefalometrycznej. Plan zawierał wady.

Leczenie było wadliwe z uwagi na wybór metody leczenia, nie dostosowanej do wady zgryzu. Zastosowanie aparatu stałego z odwrotną krzywą S., ograniczonego zasięgiem tylko do zębów przedtrzonowych włącznie, spowodowało zwiększenie wady zgryzu, z którą kobieta zgłosiła się do leczenia.

Poza tym ortodonta nie uwzględnił, a powinien, obecności zębów szóstych dolnych po niekompletnej terapii endodontycznej, niedostatecznie obserwował efekty działania założonego aparatu stałego, podejmował niewłaściwe decyzje terapeutyczne np. ignorował nadmierne wysuwanie się siekaczy górnych.

SŁOWA KLUCZOWE
sąd   ortodoncja   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH