PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Wadliwe leczenie: ortodonta zapłaci 23 tys. zł?

ms
10-10-2016, 14:03
Wadliwe leczenie: ortodonta zapłaci 23 tys. zł? Błędy w leczeniu kosztują ortodontę 23 tys. zł
Pacjentka zakupiła przez internet aparat ortodontyczny metolowy, na dwa łuki zębowe. W cenie 1590 zł była również wstępna konsultacja. Finał leczenia odbył się w sądzie.

Decyzja o leczeniu ortodontycznym
Podejmując leczenie ortodontyczne pacjentka dążyła do poprawy wyglądu. Chciała także doprowadzić do tego, aby górne i dolne zęby nie nachodziły na siebie.

Dentysta deklarował, że w razie niedostatecznych wyników leczenia, (niezadowolenia pacjentki)  zwraca koszty leczenia.

Ortodonta założył kobiecie aparat na górny łuk zębowy, a po trzech miesiącach również na dolny łuk. Przed założeniem aparatu powódce wykonano czyszczenie zębów. Wizyty kontrolne odbywały się początkowo raz w miesiącu. Podczas tych wizyt regulowano aparat.

Problemy
Po kilku miesiącach od założenia aparatu przednie zęby pacjentki zaczęły się obniżać, zrobiły się nierówne. Dolegliwości bólowe odczuwane przez kobietę, utrzymywały się niemal przez cały czas.

Pacjentka była na ponad 20 wizytach. Niezależnie od liczby spotkań, płaciła za jedną wizytę w miesiącu 100 zł., w sumie było to 1100 zł.

Konsultacje
Kobieta udała się na konsultację do innego lekarza ortodonty. Ten stwierdził, że leczenie powódki nie jest wykonywane standardowo.

Leczący dentysta nadal jednak utrzymywał, iż leczenie przebiega prawidłowo i że zakończy się za ok. 2 - 3 miesiące.

Ponowne konsultacje w kolejnej klinice przyniosły diagnozę, iż sposób leczenia nie jest prawidłowy. Tam też zalecono natychmiastowe zdjęcie aparatu.

Wezwanie do zapłaty 104 tys. zł
Pacjentka, z powodu utrzymującego się bólu, miała obniżony nastrój. Z uwagi na wygląd aparatu, ale także krwawiące dziąsła, unikała uśmiechów i rozmów. Ograniczyła kontakty towarzyskie. Podczas leczenia schudła kilka kilogramów.

Rozżalona kobieta wezwała dentystę do zapłaty 100 tys. zł tytułem zadośćuczynienia  oraz do wypłaty odszkodowania w kwocie 4,1 tys. zł.

Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ I Wydział Cywilny.

Uchybienia dentysty
Dokumentacja medyczna kobiety nie była prowadzona prawidłowo. Nie zawierała wszystkich niezbędnych informacji. Daty, wskazane jako dni wizyt, nie pokrywały się z rzeczywistością.

W przebiegu leczenia pacjentki występowały uchybienia, na wszystkich etapach procesu terapeutycznego.

Dentysta prawidłowo określił rodzaj wady zgryzu powódki, nie uwzględnił jednak głównej przyczyny, dla której powódka zgłosiła się na leczenie, czyli poprawy estetyki jej zębów.

Przygotowany przez pozwanego plan leczenia był niespójny i niewystarczający. Nie wykonano analizy cefalometrycznej. Plan zawierał wady.

Leczenie było wadliwe z uwagi na wybór metody leczenia, nie dostosowanej do wady zgryzu. Zastosowanie aparatu stałego z odwrotną krzywą S., ograniczonego zasięgiem tylko do zębów przedtrzonowych włącznie, spowodowało zwiększenie wady zgryzu, z którą kobieta zgłosiła się do leczenia.

Poza tym ortodonta nie uwzględnił, a powinien, obecności zębów szóstych dolnych po niekompletnej terapii endodontycznej, niedostatecznie obserwował efekty działania założonego aparatu stałego, podejmował niewłaściwe decyzje terapeutyczne np. ignorował nadmierne wysuwanie się siekaczy górnych.

SŁOWA KLUCZOWE
ortodoncja   sąd   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.