• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

Partner portalu partner portalu partner portalu

Tryptyk o wykorzystywaniu wizerunku lekarzy i lekarzy dentystów w reklamach

ms
27-01-2016, 08:09
Tryptyk o wykorzystywaniu wizerunku lekarzy i lekarzy dentystów w reklamach Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej (foto: infoDENT24.pl)
Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej jeszcze raz przypomniał lekarzom i lekarzom dentystom, że w reklamach, związanych z wykonywanym zawodem, występować nie powinni. Oświadczenie to nie było przypadkowe.

Zaczęło się od pytania Rzecznika Praw Obywatelskich o ocenę samorządu lekarskiego zjawiska podszywania się pod medyków osób występujących w przekazach reklamowych. Dość powściągliwa odpowiedź NRL wywołała reakcję lek. dent. Andrzeja Cisły, wiceprezesa WIL, który nawoływał do obrony dobrego imienia lekarzy i lekarzy dentystów.

Swoisty tryptyk kończy oświadczenie Grzegorza Wrony, Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.

„Zgodnie z przepisami Kodeksu Etyki Lekarskiej (art. 63) lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych. Oznacza to, że lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach – dotyczy to nie tylko reklamy leków (produktów leczniczych), co do których jest to zabronione na mocy przepisów Prawa farmaceutycznego, ale także wszelkich innych produktów, włącznie z produktami będącymi wyrobami medycznymi czy suplementami diety.

Lekarze i lekarze dentyści naruszający w tym względzie przepis Kodeksu Etyki Lekarskiej muszą się liczyć z tym, że poniosą za to odpowiedzialność zawodową – postępowania w takich przypadkach są wszczynane przez rzeczników odpowiedzialności zawodowej, którzy następnie kierują wnioski o ukaranie do sądów lekarskich. Postępowania, które już zostały przeprowadzone, zakończyły się orzeczeniem winy, a najczęściej orzeczoną karą były kary upomnienia i kary pieniężne”.

Życie, jednak jak zwykle, rodzi dylematy, wymykające się prostym osądom. Grzegorza Wrona opisuje taki przypadek.

„Lekarz Jacek Caba, występujący jako lekarz laryngolog w reklamie telewizyjnej wyrobu medycznego Natursept, nie jest lekarzem wykonującym zawód i nie posiada specjalizacji w żadnej dziedzinie medycyny. Jego dane znajdują się w ewidencji Okręgowej Izby Lekarzy w Gdańsku, ale nie jest on członkiem ani tej, ani żadnej innej okręgowej izby lekarskiej. W związku z tym, nie jest prowadzone w stosunku do niego postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarzy. Odpowiedzialności takiej podlegają bowiem lekarze, którzy są członkami izb lekarskich”.

POLECAMY W SERWISACH