• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

To pacjent musi udowodnić winę lekarza dentysty, a nie on dowodzić niewinności

ms
07-02-2014, 11:30
To pacjent musi udowodnić winę lekarza dentysty, a nie on dowodzić niewinności To pacjent musi udowodnić winę lekarza dentysty, a nie on dowodzić niewinności (foto: sxc.hu)
Zasada domniemania niewinności w państwie prawa wydaje się być oczywista, jednak nie wszyscy pacjenci mają podobne zdanie. O czym dowodzi sprawa przed sądem wytoczona lekarzowi dentyście przez niezadowoloną z leczenia kobietę.

Pacjentka wniosła o zasądzenie na jej rzecz od pozwanej dentystki, prowadzącej działalność gospodarczą - gabinet dentystyczny w Białymstoku łącznie 17 tys. zł (wraz z odsetkami ustawowymi, liczonymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty), w tym:
- 6 tys. zł - tytułem zwrotu wadliwie wykonanych usług dentystycznych;
- 6 tys. zł - tytułem naprawienia szkody - zwrotu kosztów poniesionych przez powódkę na leczenie naprawcze;
- 5 tys. zł - tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

Zaczęło się niewinnie. W ankiecie przedłożonej pacjentce na pytanie, co chciałaby zmienić w swoim uzębieniu, powódka napisała, że chce mieć "śliczne, równe, białe zęby".

Zgodnie z zasadami panującymi w zakładzie pozwanej - powódka podpisała zgodę ogólną na leczenie, w której opisane były wszelkie aspekty leczenia stomatologicznego.

Po wykonaniu diagnostyki (w tym badania wewnątrzustnego - diagramu zębowego), badania pantomogramem cyfrowym oraz po pobraniu wycisków orientacyjnych u powódki rozpoznano:
- zgryz urazowy,
- chorobę przyzębia,
- braki zębowe,
- w odcinku bocznym po stronie lewej w szczęce (góra) stwierdzono użytkowaną, połamaną i ogólnie zniszczoną oraz przebarwioną od nikotyny "mikroprotezę" uzupełniającą ząb,
- - złą higienę jamy ustnej,
- obecność dużej ilości osadu nikotynowego na zębach,
- występowanie fetoru ex ore.

Wykonane przez podjęciem leczenia zdjęcie pantomograficzne wykazało w odcinkach bocznych w szczęce i w żuchwie istnienie ognisk zapalnych, nieszczelne korony protetyczne, próchnicę wtórną, "próby" leczenia endodontycznego, zaniki przyzębia oraz złamane narzędzie kanałowe w jednym z zębów. W odcinku przednim w żuchwie stwierdzono wykonanie koron protetycznych i ogniska zapalne rozwijające się przy korzeniach kilku zębów, skutkujące podejrzeniem rozwijających się torbieli korzeniowych. Zaobserwowano również ruchomość jednego zęba, który wykazywał cechy zwichnięcia (podczas badania zabezpieczono ząb opatrunkiem).

Rozpoczęto leczenie. Okazało się, że kilkakrotnie dentystka starała się o uzyskanie podpisu pacjentki pod zgodą na zaproponowaną formę leczenia, za każdym razem spotykała się z odmową pacjentki. Z jakim skutkiem? O tym miały zadecydować opinie biegłych. Ci jednak uznali, że nie ma możliwości ustalenia czy popełnione zostały błędy medyczne. Tym bardziej, że leczona kobieta, przed skierowaniem sprawy do sądu, poddała się ponownemu leczeniu w kolejnym gabinecie dentystycznym.

SŁOWA KLUCZOWE
WSA   odszkodowanie   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.